Senaste ölnytt i korthet

Ett KRAV-märkt alkoholfritt jubileumsöl, en stödläsk för Ukraina, come back för Henke Geitz och Sveriges Bryggerier stöttar nattvandring. Det är några av nyheterna i Beernews nyhetssvep.

Gbg Soda släpper läsk till stöd för Ukraina

Vega Bryggeri och Gbg Soda har tagit fram en läsk – Freedom Cola – där hela överskottet går till Ukraina. Flera underleverantörer har hjälpt till och gjort jobb gratis eller till nettopris.

KRAV firar fyrtio med jubileumsöl
Jubileumet firas bland annat med ett KRAV-märkt jubileumsöl i form av en alkoholfri humlig lager från Train Station Brewery med malt från Warbro Kvarn. Båda aktörerna är KRAV-märkta och produkten firar KRAV som har banat väg för en mer hållbar livsmedelsproduktion i 40 år.

Göteborgs Nya Bryggeri får ny look
Göteborgs Nya Bryggeri designar om sina förpackningar och övergripande profil. Utgångspunkten är staden Göteborg och dess historia. Då bryggeriet firar tio år har det utvecklats sedan starten och designen har gått åt olika håll. Nu har bryggeriet fått ett enhetligt utseende.Den karaktäristiska röda logotypens form som är lånad av en gammal pilsnerflaska från tidigt 1900-tal finns kvar men har fått en typografisk ansiktslyftning.

Sveriges Bryggerier stöttar Nattvandring.nu
Sveriges Bryggerier har startat ett nytt samarbete med Nattvandring.nu, en ideell organisation som jobbar för att öka tryggheten för barn och unga i Sverige. Nattvandring.nu startade 2008 och jobbar med att engagera och utbilda nattvandrare och öka vuxenengagemanget för barn och unga. Bryggerinäringen i Sverige har ett ansvar att begränsa alkoholens skadliga effekter och bidra till sundare attityder till konsumtion av alkohol, enligt Sveriges Bryggerier. Genom att investera i Nattvandring.nu går organisationen nu från ord till handling.

Heinekens alkoholfria segment ökar stort
Alkoholfri öl samt premiumöl fick Heinekens resultat 2024 att öka markant. Bryggeriet ökade rörelseresultatet med 8,3 procent. De vanliga ölvolymerna ökade bara med 1,6 procent förra året, men Heinekens alkoholfria drycker ökade med hela 10 procent. Samtidigt tillkännagav Heineken ett tvåårigt program för återköp av aktier till ett värde av 1,5 miljarder euro. Aktierna steg i samma veva med 12,6 procent.

Restprodukt av alkoholfri öl kommer till nytta
På samma tema som ovan: Segmentet alkoholfri öl har ökat de senaste åren. Spendrups brygger sina alkoholfria öl som ett vanligt öl som sedan avalkoholiseras. Då uppstår en restprodukt av 78-procentig etanol. Den kan nu återanvändas i en rad olika produkter, bland annat spolarvätska. Det finns även planer på att använda etanolen som biobränsle på Spendrups i Grängesberg.

Möjlighet att söka stipendium för bryggerianställda
Sveriges Bryggeriers Franz Heiss-stipendier syftar till att ge yrkesverksamma samt blivande bryggare möjlighet att fördjupa sina kunskaper och bidra till branschens utveckling. Det finns två stipendier att söka våren 2025; Stora Franz Heiss-stipendiet på 50 000 kr, som är öppet för anställda hos medlemsföretag i Sveriges Bryggerier och Lilla Franz Heiss-stipendiet på 25 000 kr för personer som vill utbilda sig för att arbeta inom bryggeribranschen. Ansökan är öppen till 18 maj 2025. Läs mer och ansök här

Katja Werner ny kommunikationsansvarig på Sveriges Bryggerier
Mer från Sveriges Bryggerier: Katja Werner har utsetts till ny ansvarig för Public Affairs och kommunikation. Katja var tidigare kanslichef hos Moderaterna i Region Stockholm och har en bred kompetens med bakgrund både inom politiken och kommersiell miljö, skriver branschorganisationen. Hon tillträder tjänsten den 5 maj.

Henke Geitz återvänder till Beerbliotek
Henrik Geitz är tillbaka i sin roll som säljare hos Beerbliotek och kommer att fokusera på försäljning mot hotell, restaurang och café i Stor-Göteborg.


Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.