För femton år sedan var det betydligt färre kvinnor som deltog i ölevent, drev bryggerier eller skrev om öl. Idag ser det annorlunda ut, men det finns fortfarande hinder för att alla ska känna sig välkomna på ölscenen.
– Det har varit skäggigt. Det är fortfarande skäggigt. Men det blir bättre, säger Sanna Lindberg angående hur könsfördelningen ser ut på den svenska ölscenen.
I senaste avsnittet av podden Beernews Deluxe diskuterar Tobias Janius och Sanna Lindberg inkludering på ölkrogar och bryggerier. I Beernews läsarundersökning, där nästan 700 personer har svarat, framkommer det att sju av tio kvinnor och icke-binära tycker att det blivit bättre under de senaste fem åren. Men samtidigt känner sig fyra av tio inte helt inkluderade.
– Jag tror att vi kan tacka grupper som Ölgäris för att utvecklingen går åt rätt håll. Vi har sett en förändring i hur branschen hanterar frågan, men det finns fortfarande mycket att jobba med, säger Sanna Lindberg.
Josefine Törnqvist, grundaren till Ölgäris, startade Facebook-gruppen 2017 för att samla kvinnor och icke-binära med ölintresse, och gruppen har sedan dess vuxit till över 9 000 medlemmar.
– Jag skapade Ölgäris strax innan MeToo, det är klart att den feministiska vågen blev en skjuts för Ölgäris. Det har varit sådana saker som har gjort att vi har haft en ganska naturlig och viktig plats, och att resten av branschen har tvingats att tänka till, förstå, lyssna på oss när vi har sträckt upp handen och visat att det här funkar inte, säger Josefine Törnqvist.
Nadja Karlsson, dryckesexpert och provningsledare på Spritmuseum, har varit med sedan öl betraktades som en “B-dryck”. Hon var aktiv redan på 1990-talet och arbetade på Systembolaget när det för första gången tog in hundratals nya öl i sortimentet. Hon beskriver hur synen på öl har förändrats sedan dess, men också hur hennes eget könsbyte har påverkat hur hon blir bemött i branschen. Bland annat när hon skrev ölartiklar för Systembolagets kundtidning.
– Jag gick från att vara Stefan Karlsson till Nadja Karlsson och plötsligt kom det mejl till Systembolaget där folk skrev att ‘den där jävla bruden fattar ju ingenting om öl’, säger hon.
Samtidigt ser hon att utvecklingen har gått framåt, framförallt de senaste åren.
– Det har gått från att vi historiskt, långt tillbaka i tiden, alltid sett öl som en manlig dryck. Men tittar vi i närtid, så tycker jag att det har blivit väldigt mycket bättre, säger Nadja Karlsson
Tobias Janius och Sanna Lindberg tar upp vikten av restaurangernas och ölbarernas roll i utvecklingen. Både vad det gäller bemötandet av kvinnor, men också hur miljöerna där ölen serveras är utformad.
– Traditionella ölhallar och brittisk pubar är ofta ganska murriga, moderna ölbarer eller taprooms industriella och rustika. Men det verkar vara det som funkar när öl står i fokus. I en mer elegant miljö med mindre rustik mat blir satsningen ofta kortvarig, det är synd. Jag tror man hade kunnat tilltala en bredare publik om öl fick stå i fokus också i andra krog- och barmiljöer, säger Sanna Lindberg.
I podden pratas det även om betydelsen av att fortsätta uppmärksamma frågor om jämställdhet och inkludering, särskilt i samband med kvinnodagen den 8 mars. Sanna Lindberg ser en positiv framtid för ölkulturen, men betonar att arbetet måste fortsätta.
– Jag tror att det kommer vara mycket bättre. För jag tror att vi har en yngre generation vuxna som växer upp där öl är lika mycket en kvinnodryck som mansdryck.
Vill du höra mer om ämnet? Beernews skribenter Tobias Janius och Sanna Lindberg går på djupet om inkludering i podden Beernews Deluxe, som finns att lyssna på för alla som är medlemmar i Beernews Patreon.
I tidigare avsnitt har Beernews redaktion dykt ner i ämnen som hur du ordnar en bra ölprovning, vad den differentierade alkoholskatten och gårdsförsäljning kommer innebära samt en tillbakablick på ölåret 2024.
Stötta Beernews arbete – bli medlem på patreon.com/beernews.
