Kina blir en alltmer intressant marknad för många bryggerier. Klackabacken är ett av de bryggerierna och nyligen var Tim Persson på plats för att träffa distributörer.
Asien och kanske framför allt Kina anses vara marknader som kan växa rejält när det gäller öl. De stora jättarna rustar för fullt där och bryggerier som Stone och Brewdog har planer på att göra satsningar i landet.
Men även svenska bryggerier har fokus på den kinesiska marknaden. Tim Persson från Klackabacken är nyligen hemkommen från en vecka i det stora landet i öster.
– Vi ställde ut på en livsmedelsmässa med över 100 000 besökare och träffade ett stort antal distributörer, berättar han.
Inför besöket hade man skickat en pall med öl, så både på mässan och vid middagen med alla distributörer fanns Klackabackens öl att testa.
De många mötena med olika distributörer blev både spännande och nästan lite överväldigande.
– Det fanns dom som ville importera tio gånger mer öl än vi klarar av att brygga. Men allt handlar om på vilken nivå man vill lägga sig. Det känns som att Kina kan bli en jättebra marknad för oss, säger Persson.
Klackabacken var ett av 18 svenska företag som var inbjudna till Kina, och bakom resan stod Dalarna Science Park, Tillväxtsverket och Region Skåne.
– Vi kommer absolut att köra igång med export till Kina, men det är en lång process innan allt är klart. Det var bra att vi hade med oss tolkar och det finns en helt anna affärskultur i Kina. Det tar tid att lära sig, säger Persson.
Att Klackabacken tar Kinasatsningen på allvar visar inte minst det faktum att man bryggt två öl enbart för den marknaden. En amber ale och en session-IPA, båda på 3,5 procent, finns framtagna.
– De dricker mest öl mellan 2,5 och fyra procent. De dricker gärna öl till lunch och då får det inte vara för starkt.
Sammanlagt träffade Persson mellan 50 och 60 olika distrubutörer och nu gäller det att välja samarbeten som passar bra för bryggeriet.
– Jag har en bra magkänsla efter den här resan och det finns en jäkla potential i det här.