Det fanns en oro för att humleskörden i USA skulle påverkas av de stora skogsbränderna i västra USA. Men nu när skörden snart är klar visar det sig att skadorna blivit mindre än man befarat.
Connie Dickinson representerar Yakima Chief Hops i norra Europa. Humleföretaget finns utöver i Yakimadalen även på fler platser i staten Washington och även i Oregon och Idaho. Hon berättar att man varit oroliga för att röken från skogsbränderna skulle skada skörden av humle.
– Men vi är mitt i skörden nu och de flesta sorterna ser ganska bra ut. Det är betydligt mindre rökskador än vi hade trott, säger hon.
Yakima Chief Hops är ett företag som ägs gemensamt av 15 odlarfamiljer som funnits i Yakimadalen i generationer. Connie, som är bosatt i Stockholm, är regional säljchef. Årets skörd ser ut att bli bra.
– Nästan allt är färdigskördat, men vi kan inte gå ut med något resultat innan allt blir färdiganalyserat och processat. Om det är något som inte håller måttet eller inte uppfyller kraven så säljs det inte, men vi har en ganska positiv känsla generellt.
Humlen från Yakima Valley hamnar ofta i svenska ipor och populärast är citra, mosaic och simcoe.
Men det kommer även nytt, varje år introduceras nya humlevarianter från Hop Breeding Company som Yakima Chiefs systerföretag Yakima Chief Ranches är delägare i. Den nya humlen får inget namn, utan bara en beteckning. Om sen marknaden visar intresse får den ett riktigt namn. Exempelvis kallades mosaic en gång HBC369.
– Det kan ta elva år och en million amerikanska dollar att ta en ny humlesort till marknaden. Det är bara en av 40000 genotyper som får ett namn.
– Det är ingen som fått ett namn i år, men om jag skulle satsa pengar på nån så skulle det vara HBC586. Den smakar mycket mango och vi använde den i en collab med Apex och gjorde Scaramanga IPA.
Collabs är en del av hennes jobb, för ett par veckor sen var hon i Göteborg för en med beerbliotek.
– Jag är till hälften ambassadör och till hälften försäljare. Yakima Chief är intresserade av att vara en aktiv del av bryggarvärlden. Vi ska inte bara sälja, vår vision och mission ska vara med hela tiden.
En intressant nyhet i sortimentet är Cryo Pop. Det är en utveckling av cryohumle, där de blandar olika humlesorter. Yakima har analyserat olika öl för att se vilka ämnen som blir kvar efter bryggningsprocessen och dessa har sedan koncentrerats i Cryo Pop.
– Cryo Pop levererar det rätt kombination av de ämnen som tillsammans överlever koket och bryggprocessen för att ge ölen maximal smak av citrus, stenfrukter och tropiska frukter. Cryo ger generellt mer oljor och syror och mindre växtmaterial som hjälper till att minska vätskeförluster och minska antal kilon att transportera