Det ska vara gott och återvinningsbart när svenskar köper öl. I alla fall om man får tro en ny undersökning.
Sveriges Bryggerier och Novus har genomfört en undersökning där de har tittat på vad som är viktigt för svenska konsumenter. Och då är det alltså smak och miljötänk som är toppar listan.
96 procent av de som deltagit i undersökningen säger föga förvånande att smak är en av de viktigaste egenskaperna när de köper öl.
60 procent anser också att det är viktigt att förpackningen är återvinningsbar och 23 procent tycker att det är viktigt att ölet kommer från Sverige.
I undersökningen svarar bara 3 procent att de dricker öl för att bli berusade.
– Den svenska bryggerinäringen har gjort en spännande resa de senaste åren. Den växande tillgången på olika öltyper och smakprofiler på Systembolaget och i dagligvaruhandeln har bidragit till en breddad bild av ölet som dryck, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier i ett pressmeddelande.
– Idag är det fler som känner igen ölet som en mångbottnad hantverksdryck med en tydlig plats i svensk mat- och dryckeskultur. Att nästan var fjärde svensk dessutom anser att svenskproducerad öl är att föredra är väldigt roligt för oss och våra medlemmar, men vi hoppas självklart att detta antal ska växa.
1025 personer jämnt fördelade mellan kvinnor och män svarade på frågorna i undersökningen.