Böter på 50 000 kronor. Det blev resultatet av att TV 4 exponerade ett bryggeri för mycket i ett av sina program.
Det är programmet ”Sveriges Mästerkock” som sändes 10 februari i fjol som TV 4 har fällts av såväl Granskningsnämnden som nu Förvaltningsrätten i Stockholm.
I det aktuella programmet syns logotyper från Nya Carnegiebryggeriet vid ett flertal tillfällen. Vid en ölprovning i programmet testas tre öl, varav två är från Nya Carnegieberyggeriet och ett från Carlsberg, som är delägare i Nya Carnegiebryggeriet. En av programmets profiler talar dessutom i väldigt positiva ordalag om ölen.
Programmet fälldes av Granskningsnämnden förra hösten och då ansåg man att exponeringen av bryggeriets namn och logga, ölflaskorna samt positiva omdömen framstod som marknadsföring.
Nu har Förvaltningsrätten i Stockholm gått på samma linje och beslutat att TV 4 ska betala böter på 50 000 kronor. Rätten anger flera orsaker till den fällande domen. Man menar att TV 4 tidigare gjort sig skyldiga till liknande överträdelser mot reklamregler, och att progammet som inte var direktsänt borde ha kunnat korrigerats inför sändning. Dessutom väger det inte att sändningen var rikstäckande och nådde ut till en stor publik.