Alkoholfri öl fortsätter att växa snabbt i popularitet. Under årets sju första månader har försäljningen ökat med 25 procent jämfört med i fjol.
Det finns en trend som är tydlig. Allt fler föredrar öl med låg eller ingen alkoholhalt. Det kan man se på att många hantverksbryggerier numera satsar ganska mycket på folköl, men det syns också på försäljningen av alkoholfri öl.
Under årets sju första månader, januari till juli, ökade försäljningen med 25 procent jämfört med samma period i fjol. Så här långt har det sålts ungefär elva miljoner liter alkoholfri öl.
– Vi får hela tiden starka signaler om att alkoholfritt vinner i olika sammanhang där konsumenten vill kunna njuta av den goda smaken av öl men inte vill ha alkoholen, säger Karin Atterfors, marknadschef för öl på Carlsberg Sverige.
Just Carlsberg är marknadsledande på denna typ av öl och står för nästan hälften av försäljningen. Men även mindre bryggerier har börjat att titta på produktion av alkoholfri öl.
Människors intresse för träning, kosthållning och hälsa ger självklart avtryck även på dryckesbranschen, vilket är en bidragande anledning till att det alkoholfria ölet utvecklas så starkt. Men även utvecklingen av det alkoholfria ölets kvalitet tros ha påverkat mycket.
Under fjolåret såldes det 14,7 miljoner liter alkoholfri öl och den siffran lär alltså passeras med marginal under detta året.