Har var femte öl bytts ut mot en hard seltzer i USA om fem år? Ja, det tror i alla fall en del experter.
Hard seltzer är ett alkoholhaltigt smaksatt och kolsyrat vatten som snabbt blivit populärt i USA. Många bryggerier satsa på att ta fram även den drycken, det finns varumärken som jobbar enbart med hard seltzer och även världens största ölproducenter är med på tåget.
I Sverige har utvecklingen inte gått lika snabbt, men satsningarna blir fler och det som blir stort i USA blir också ofta stort i Sverige.
Bank- och finansföretaget Rabobank tror att utvecklingen för drycken kommer att fortsätta. Hard seltzer kategoriseras som öl i USA och har i dag tio procent av den marknaden. Rabobank tror att den siffran kommer att stiga snabbt de kommande fem åren
– Vi förväntar oss en betydande försäljningsökning och kan tänka oss att hard seltzer når 20 procent av den totala ölmarknaden. Detta skulle fortfarande vara långt från de andelar som makro-lager når, men lätt druckna produkter kommer alltid att ta stor plats i branschen, skriver Rabobank i en analys.
Samtidigt konstaterades det att den ökande försäljningen av hard seltzer inte kannibaliserar så mycket på ölförsäljningen. I stället har man hittat andra kunder som nu väljer att hänga på trenden.
En ökning för hard seltzer behöver alltså inte innebära minskad ölförsäljning, utan snarare att företagen som satsar på båda dryckerna kan räkna med högre intäkter.