För sjätte året är det snart dags för GBG Beer Week. Arrangörerna Fredrik Berggren och Petur Olafsson hoppas på runt 100 evenemang och är inte säkra på att det borde växa.
Det var 2015 som den första GBG Beer Week genomfördes och då var det något nytt med samlade ölevenemang. Sedan dess har mycket hänt.
– 2015 var öleventen ganska få och nu är det ganska vanligt. Det är viktigt för oss att nå fler än bara nördarna och att bryggerierna hjälper till med att dra folk till veckan, säger Fredrik Berggren
Under de senaste åren har det varit cirka 100 olika ölevenemang under dagarna, och med åren har fantasin bara ökat när det gäller att hitta på nya saker.
– Det är många roliga saker på gång. Det har också blivit en jämnare spridning av evenemangen under de olika dagarna, säger Petur Olafsson.
27 mars till 4 april är det dags för årets ölvecka och som vanligt avslutas den med En Öl & Whiskymässa på Svenska Mässan. Numera samarbetar man för turistbolaget Göteborg & Co.
– Det finns ingen nordisk samlingsplats och ett långsiktigt mål är att den här veckan ska bli det, säger Petur Olafsson.
– De bjuder in journalister och i fjol blev det bra mediatäckning. Göteborg & Co ser öl som en attraktiv grej som skapar intresse och de vill locka turister, säger Fredrik Berggren.
Årets GBG Beer Week öl bryggs av Spike och de kommer att ha en inledande fest där ölet presenteras. Ölet kommer också på Systembolaget senare i april.
Här kan du följa ölveckan och se vilka evenemang som läggs in efter hand.