Bildspel
De nya lokalerna är betydlig mycket rymligare och ger möjligheter inför framtiden.
Trånga ytor var länge ett problem för South Plains. Men nu är man på plats i nya lokaler med fler tankar och ser just på framtiden.
Det var 2012 som Jeffrey Brown startade South Plains i Malmö efter att ha jobbat som kock i ungefär tio år. Under den tiden fanns också ett ölintresse.
– När jag kom hit letade jag efter svensk öl, men det fanns inte så mycket att välja på. Dessutom var de flesta ölen i brittiska stilar, säger han.
Därför inledde han med att brygga en india pale ale och an american pale ale där hans rötter från Kalifornien och San Fransisco skulle märkas.
– Jag började att göra amerikanska IPA och trodde på det. En del gillade det, andra inte, säger han.
Men med tiden har sortimentet utvecklats. Nu finns varumärket Funkylands där Brown skapar syrliga öl och Really Good Karma är varumärket för den kombucha som produceras.
Efter åtta år var det i somras dags för en flytt, och den var välbehövlig.
– Vi hade det trångt tidigare men det tog tid att hitta rätt lokal. Den här hade jag ögonen på under en tid och till slut kunde vi komma överens, säger han.
Först på plats i lokalerna var tre nya jästankar på vardera 2500 liter. Därefter flyttades resten av utrustningen under sommaren och nu har man både större lokaler och möjlighet att brygga mer öl.
– Nu har vi 18 000 i tankkapacitet men vi gör också en del öl som kräver mycket tid i tank. Men vi har en bättre situation nu, säger Brown.
Som för de flesta andra är Systembolaget en viktig säljkanal och numera finns hans öl på alla de nio butiker som ligger i Malmö.
– Systembolaget var väldigt hjälpsamma när vi startade. Nu är det lite tuffare regler men det är bara att följa deras regler om du vill sälja öl.
Utöver ölen är South Plains också arrangör för ölfestivalen Hoppapalooza. I somras ställdes den in, men under åren innan har den varit väldigt populär. Den har under några år genomförts i Beijers Park, men till nästa år kan det bli en flytt.
– Vi får se, jag har inget bestämt. Men nu har jag plats vid bryggeriet och vi kan även stänga av gatan här utanför. Vi ska bestämma oss längre fram, säger Brown.
Festivalen ser han som en manifestation för lokala öl. 2019 fanns det runt 150 lokala öl på fat och det såldes 30 000 glas med öl.
Precis som alla andra tittar förstås även South Plains på hur de ska växa. Ett fokus där är att satsa på lågalkoholöl och andra drycker.
– Vi växer på folkölsmarknaden och finns i 18 ICA-butiker. Vi har sju öl där och även tre olika kombucha. Där tror jag att vi kan växa mer.