Spendrups ger nu sin version av vad som hände när Good Guys tvingades byta namn på sin Värmlands Guld.
I ett skriftligt svar kommenterar Spendrups presschef Rose-Marie Hertzman turerna kring Värmlands Guld, som bytte namn efter krav Spendrups.
Här är svaret i sin helhet.
”Spendrups uppmärksammade i vintras att Good Guys Brew hade ansökt om registrering av varumärket Värmlands Guld hos PRV och på att ölen Värmlands Guld såldes på Systembolaget.
Eftersom Värmlands Guld skapade en väldigt tydlig association till Norrlands Guld invände vi mot registreringen av varumärket hos PRV, och kontaktade även Good Guys Brew direkt.
Som du skrev i artikeln gjorde vi, som man ofta gör i sådana här situationer, en marknadsundersökning. Det är både för att själva skaffa oss en objektiv bild, men också för att kunna skicka in till PRV som ju måste pröva frågan utifrån bevisning som parterna får ge in.
Marknadsundersökningen visade, som Good Guys Brew också nämner i din artikeln, att en mycket stor andel av konsumenterna kopplade samman varumärkena.
Det är viktigt för oss att öl och andra produkter inte ger konsumenterna ett felaktigt intryck av att ha ett samband med eller vara sanktionerade av Norrlands Guld.
Som alla bryggerier gillar vi konkurrens, det är det som får oss alla att utveckla nya intressanta och kvalitativa ölsorter. Men vi värnar också om våra varumärken som vi investerat i många år.
Vi fokuserar allra helst på att brygga öl och vill precis som Good Guys Brew lägga vår energi på det. Så vi är glada att detta ändå löst sig och att vi har en övergripande samsyn i frågan.”
Spendrups har ännu inte kommenterat Coppersmith’s registrering av det liknande varumärket Westmanlands Guld.