Det har gått tre månader sedan Coppersmith’s registrerade varumärket Westmanlands Guld för att bråka med Spendrups, men än så länge verkar storbryggeriet inte reagerat alls utåt.
När Good Guys började sälja Värmlands Guld tog Spendrups strid om namnet, som de menade var för likt Norrlands Guld. Det ledde till att Karlstadsbryggeriet döpte om sitt öl till Värmlands Export.
När Petri Karhukorpi på Coppersmith’s i Västerås hörde talas om det blev han så irriterad att han registrerade Westmanlands Guld. Därefter följde Benchwarmers, Brukskällan Bryggeri och Ölbryggeriet snabbt efter med egna varianter på guldtemat.
– I frågan om att bevaka sina intressen har de rätt. Det gör jag med, jag skulle inte acceptera att någon använde ”Coppersmith’s”, men frågan är var gränsen går. Fonetiskt och utseendemässig är det stor skillnad på Westmanlands Guld och Norrlands Guld. Jag är övertygad om att jag skulle vinna en process.
Bortsett från Benchwarmers, vars Skånes Guld underkändes på grund av likhet med Galateas Skåne Akvavit, så har samtliga blivit godkända av PRV. I Coppersmith’s fall kunggjordes beslutet den 11 maj och enligt PRV:s sajt har man tre månader på sig att invända mot beslutet.
Av vad som framgår i PRV:s databas har så inte skett i det fallet.
– Det blev exakt som jag trodde. Jag var 100 procent säker på att Spendrups inte skulle våga ta fajten.
– Först skrämde de Good Guys så att de hoppade av, sen kommer jag som inte tänker ge mig. Mig kan de inte skrämma, jag har vunnit förut. Om de förlorar blir det en jätteförlust, bättre att inte göra nåt.
Men att Spendrup inte verkar ha agerat ännu, betyder inte att de inte kan göra det i framtiden. Även om tiden för invändning är ute, så kan de fortfarande få registreringen hävd. Antingen genom något som kallas administrativ hävning hos PRV eller genom en hävningstalan i Patent- och marknadsdomstolen.
Vi har kontaktat Spendrups för en kommentar via telefon och sms, men inte fått något svar.
Den som nu väntar på att få köpa Westmanlands Guld får dock vänta ett tag till.
– Vi har tittat över alla produkter och gjort en långsiktig plan, men just nu finns den inte med, säger Petri.