Importören Colorful Brands har gått samman med konkurrenten Spivi och framöver blir det Spivi som säljer Colorful Brands ölportfölj.
För Sebastian Armijo på Colorful Brands har framgångarna med lanseringar inneburit att arbetet mer och mer handlat om saker han inte vill jobba med. Det är orsaken till att han från och med i går gick samman med Spivi.
– Vi har vunnit flera listningar på Systembolaget och allt det här med logistik och ekonomi tar mer och mer tid från det jag egentligen vill göra, vilket är försäljning, säger Sebastian.
En annan anledning han nämner är att en större aktör som Spivi får bättre avtal med andra parter.
– Det blir billigare i alla led, min portfölj kommer att generera mer pengar än om jag hade fortsatt själv.
– En annan viktig del är finansieringen, som liten blir det svårt med likviditeten när man vinner stora offerter. Med Spivi behöver jag inte vända på varenda krona utan kan plocka hem ett bra lager.
Colorful Brands är ett bra komplement för Spivi som tidigare enbart haft ett par öl från danska Thisted Bryghus, däribland Limfjordsporter. Nu får de hela portföljen från Colorful Brand.
– De har inte den kompetensen och det passade bra att få en kille med kunskap om öl och en portfölj.
Det handlar bland annat om bryggerier som Delirium och De Halve Maan, och nyligen fick man även in en bitter från East London Brewing Company på Systembolaget.
Sebastian ska fokusera helt öl hos Spivi, men säger att det inte blir några större skillnader för befintliga kunder.
– De får en annan leverantör bara. Jag tar över all öl i Spivi. Rent formellt kommer Colorful Brands att sluta existera.
Om allt fungerar bra är tanken att öldelen i Spivi ska flyttas över i ett eget bolag nästa år, där Sebastian blir delägare.