Regeringen vill tillåta mindre bryggerier, vingårdar och spritproducenter att sälja sina produkter direkt till kunderna på plats, fast med vissa begränsningar. I det nya förslaget kommer det att finnas ett tak för hur mycket ett företag får producera för att få ägna sig åt gårdsförsäljning. Därför har förslaget väckt starka känslor – både positiva och negativa.
Vi har skannat av svensk media och plockat ihop kommentarer från bryggerier, sprittillverkare och vingårdar runt om i landet, plus de större intresseorganisationerna som engagerat sig i frågan. Här är några av rösterna:
Så tycker några av de små hantverksbryggerierna
”Det var en härlig nyhet. Det kan absolut hjälpa oss”, säger Lars-Åke Olsson på Glabo gårdsbryggeri utanför Västervik. (Västervikstidningen)
”Ja, det lär inte bli så stor försäljningsökning (…) Jag tycker det är lite märkligt att man får köpa lika mycket vin som öl. Men det är kanske inte omöjligt att gränserna kommer att justeras i framtiden”, säger Johan Håkansson på Ängöl i Kalmar. (Dagens Kalmar)
”Det här förslaget är en del av en förändrad syn på alkohol. Ju mer vi har luckrat upp på lagstiftningen kring alkohol ser vi unga dricka mindre och människor konsumera alkohol på ett annat sätt. Så det här förslaget kommer nog inte att vara någon fara för folkhälsan”, säger bryggaren Kristian Thorén på Västra Ämterviks bryggeri i Sunne. (SVT Nyheter)
”För oss är det ganska ointressant att stå och sälja flakvis med bärs. Det har vi inte riktigt organisationen för. Men i servicesyfte, när jag har en provning vilket jag har ungefär en gång i veckan, att folk får köpa med sig en goodie bag med sex eller åtta bärs, det hade ju varit jättebra”, säger Daniel Forsman på Odd Island Brewing i Lindome. (Göteborgs-Posten)
”Förslaget kommer garanterat leda till fler arbetstillfällen vilket är positivt för landsbygden. Det är ju mycket lättare att sälja något som kunden har haft möjlighet att smaka på innan och att kunden kan köpa med sig ens produkt när de lämnar gården ger ju en större upplevelse för kunden”, säger Peter Wirtberg på Kinnekulle Bryggeri (LRF)
”Det är ett efterlängtat beslut som öppnar möjligheter för oss”, säger Joakim Nilsson på Bottenvikens bryggeri i Luleå. (Norrbottens-Kuriren)
”Det kommer inte att ge något som är avgörande för vår framtid, om man säger så”, säger Eva Andersson på Mora Bryggeri. (Mora Tidning)
”Jag tycker det är jättebra att vi kommit så långt som vi gjort och att det äntligen har kommit ett förslag. Sedan har jag extremt mycket frågetecken gällande förslaget (….) För vi har en extrem förmån med lokalt småskaligt sortiment och det är inget som man vill utmana”, säger Jonas Östberg på Bröderna Bommens bryggeri i Njurunda. (SVT Nyheter Västernorrland)
”Ett förslag som stärker besöksnäringen”, säger Anders Nilsson på Wiksfors Bryggeri i Långserud (Säffle-Tidningen)
”Det är lätt att sväva iväg och tänka på hur bra allt ska bli. Men man får vara realist också, kommer människor verkligen att besöka åtta olika bryggerier för att köpa öl till helgen? Sannolikt inte. För oss är det extremt mycket viktigare att ha kvar vår plats på Systembolaget”, säger Daniel Wasenack på Två Feta Grisar i Göteborg. (Göteborgs-Posten)
“Det skulle såklart vara roligt att besökare får köpa med sig sina favoriter i samband med en provning eller visning. Försäljningsmässigt tror jag inte det blir några volymer att tala om och jag tror inte det skulle innebära att fler bokar den typen av event bara för att man får köpa med sig lite öl”, säger Jonas Barlind på Barlind Beer på Bohus-Björkö. (Torslanda-Öckerötidningen)
”Det är ingen stor fråga för oss, det handlar mer om service och att turister inte förstår när man hänvisar dem till Systembolaget”, säger Patrick Holmqvist på Nyköping Brewing. (Södermanlands Nyheter)
Så tycker bryggerier som producerar mer än tillåtet för gårdsförsäljning
”Det känns tråkigt att man gör skillnad på producenter och producenter, men det har aldrig inkluderat oss, så vi går inte runt och hänger läpp för det”, säger Anna Källberg på Nils Oscar i Nyköping. (Södermanlands Nyheter)
”Vi är glada för alla våra kollegor som ska få börja med gårdsförsäljning, men vi är samtidigt otroligt besvikna över att förslaget inte berör oss”, säger Mats Wahlström på Poppels i Jonsered. (Göteborgs Posten)
Så tycker intresseorganisationerna
”Diskriminerande att det inte omfattar alla. Det här är tänkt att stötta besöksnäringen. Då är det väldigt problematiskt att man utesluter de stora och medelstora producenterna. Om du har en stor besöksverksamhet är det klart att antalet besökare förmodligen är fler. Men det ska man ju inte bli bestraffad för”, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier som representerar större dryckestillverkare. (TV4 Nyheter)
”Vår enda kritik gäller volymbegränsningarna som innebär att mellanstora och stora producenter inte omfattas. Det kan minska drivkrafterna för företag under gränsen att växa, och stora, internationellt kända, varumärken som kan locka internationella turister omfattas inte”, säger Benjamin Dousa, vd på Företagarna. (Västerås Tidning)
”Det är mycket problematiskt att regeringen prioriterar alkoholindustrins intressen före folkhälsan. Det går inte att kombinera gårdsförsäljning av alkohol med Systembolagets alkoholmonopol, vilket är ett dokumenterat effektivt sätt att begränsa alkoholskadorna”, säger IOGT-NTO:s förbundsordförande Lucas Nilsson. (Accent)
”Vi har länge hävdat att gårdsförsäljning är förenligt med såväl EU-rätten som Systembolagets detaljhandelsmonopol. Det är mycket glädjande att regeringen nu delar den bedömningen”, säger Stefan Lundin, chefsjurist på Visita. (Pressmeddelande)
Så tycker vin- och spritbranschen
”Vi välkomnar den nya lagen och har redan börjat förbereda en gårdsbutik för att sälja våra viner”, säger K Felix G Åhrberg på Kullabergs vingård i Skåne (Dagens Industri)
”Jag är väldigt tudelad till förslaget. Det här skulle kunna bli ett otroligt bakslag för alla mindre producenter”, säger Olle Harlin som äger och driver Blacksta Vingård i Flen (Södermanlands Nyheter)
”Spännande! Det betyder nog mer för våra gäster än för oss. För vår del blir det en liten merförsäljning – det blir ett litet tillskott i kassan. Möjligtvis kommer Sverige få ett bättre rykte som dryckesproducenter och dryckesturism på ett annat sätt än vad vi haft tidigare”, säger Hanna Tunberg som driver Boge bränneri på Gotland. (P4 Gotland)
”Vi är så glada att det ska gå att sälja våra produkter på gården. Äntligen kan vi känna säkerhet när vi gör nya viner att vi har en försäljningskanal”, säger Annette Ivarsson på Arilds vingård i nordvästra Skåne (Tidningen Näringslivet)
”Vi hamnar utanför det här förslaget, vi producerar dubbelt så mycket. Men det är roligt att förslaget kommer. Jag är glad för de kollegor i branschen som får möjlighet till gårdsförsäljning”, säger Emma Edfors, vd på Hernö Gin. (SVT Nyheter Västernorrland)
Läs också:
• Politiska högdjur gästade Keane
• Gårdsförsäljning kan bli verklighet 2025
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.