Johan Axelsson valde värsta tänkbara tidpunkt för att starta ett bryggeri. Han hann brygga en batch innan krögarna slutade att beställa. Nu har han bytt strategi och kommer med snart två nya öl på Systembolaget.
2020 var ett tufft år för nystartade bryggerier. Johan startade Potum Brewery i Norrköping med tanken att sälja direkt till krögare och vänta med Systembolaget. Det gick inte så bra.
– Nä, starten var inte så bra. Jag slutade bryggarutbildning i Nynäshamn förra våren och byggde hela bryggeriet själv. Första faten sålde jag i juli eller augusti till fem krogar, men sen blev det tvärnit, säger Johan Axelsson.
– Hade jag vetat vad jag vet nu, då vet jag inte om det hade blivit nåt bryggeri. Det är krävande att vara själv. Fast samtidigt är det asroligt – jag drivs ju av passion för öl och det här ju vill göra.
Nu har han bytt strategi och snart dyker öl från Potum Brewery för första gången upp på Systembolaget.
– Ja, det var ju en liten miss att inte satsa på Systembolaget. Men nu lanserar jag en westcoast-IPA och en hazy-IPA den 1 mars i fyra butiker lokalt och i beställningssortimentet.
Att bryggeriet klarat sig så länge utan att gå under beror på att Johan i tio år drivit ett annat företag som står för pengarna. För det är en rejäl investering han har gjort med ett bryggverk på 1000 liter och åtta jästankar på lika mycket.
– Tanken är att jag ska kunna leva på det här i en snar framtid och jag har tillräckligt mycket kapital instoppat för att klara mig om det kommer igång nu och jag får lite försäljning på krogen, säger han.
– Jag skulle vara glad om jag kom upp i en årsproduktion på 50000-100000 liter men har kapacitet för mer.
Sen finns det andra drömmar framöver, men de får vänta lite.
– Just nu handlar bara om att överleva, men jag har tankar på ett taproom om det skulle bli någon form av gårdsförsäljning i framtiden, det finns mycket turism här.