Sthlm Brewing satsar – ”Potentialen enorm”

De nya ägarna har satsat stort och brett, vilket lett till investeringar, krogkampanjer, nya koncept och offertvinster. Nu höjer Stockholm Brewing Co insatsen ytterligare och trappar upp ambitionerna rejält.

Jon Birgne, Stockholm Brewings Co:s nya vd och en av de nya ägarna, har snart haft ett år på sig att vända, vrida och fundera på siffror och utmaningar – samtidigt som han lärt känna en helt ny bransch. Och utmaningarna till trots är det enligt honom själv bland det roligaste han gjort, och lösningarna som kommer nu är flera.

 

– Möjligheterna är oändliga, just nu är jag sjukt taggad på en differentierad alkoholskatt som jag precis satt mig in i vad det skulle innebära. Skulle det gå igenom skulle det helt klart bli ännu roligare, konstaterar Jon Birgne.

 

Jon Birgne är, precis som de andra i den nya ägargruppen, en del av Kulturarenor AB med Stockholmskrogar som Trädgården, Växthuset, Eden, Banankompaniet, Fållan och Färgfabriken i portföljen. Bara på de restaurangerna säljs under sommarperioden betydande ölvolymer och i år räknar de med att cirka 15 procent, alltså 40 000 liter öl, kommer från Stockholm Brewing Co. Anledningen till att den siffran inte är högre är för att koncernen signerade ett femårsavtal med Spendrups precis innan man köpte Stockholm Brewing Co.

 

– Vi är nöjda med samarbetet och har inga volymkrav. Stockholm Brewing Co är ett perfekt craft beer-komplement och på Trädgården har vi dessutom en egen kran i alla våra barer och möjlighet att servera öl också direkt från tank, säger Jon Birgne.

 

Från den kranen är det främst Italo Pils som snurrar – ölet som ska bli deras volymprodukt och förhoppningsvis en nationell storsäljare. I dagarna blev det nämligen klart att de vunnit en stor systembolagsoffert, så i december lanseras en ekologisk version av ölet i det fasta sortimentet över hela landet. Något som rent konkret betyder att de behöver göra större investeringar i bryggeriet.

 

– Vi ska bland annat köpa en centrifug och fler jästankar. På så sätt kan vi växa ganska enkelt. Investeringarna är stora och kostsamma, men att öka upp volymkapaciteten ser vi som en nyckel till att kunna driva bryggeriet hållbart och lönsamt framåt. Storproduktionsfördelarna är många, menar Jon Birgne.

 

Idag brygger Stockholm Brewing Co cirka 200 000 liter årligen och ambitionen är att inom tre år fyrdubbla den volymen. För att nå dit har man redan påbörjat omstruktureringarna, bland annat har bryggansvarige Michel Ahlin Wigart fått en mer administrativ roll, med stort fokus på Systembolagets offertsystem.

 

– Vem vet bättre än han vad vi har, och kan erbjuda – och hur mycket, och när vi kan brygga det? Det är ingen idé att jag ska gissa mig fram till det och sedan Michel tog över ansvaret har vi redan vunnit flera offerter, dessutom får de andra duktiga bryggarna ta ett större ansvar och växa i sina roller, säger Jon Birgne.

 

Parallellt satsar Stockholm Brewing Co stort på krogen och står precis i startgroparna till att lansera konceptet ”Your local beer hero”, en slags kampanj som ska kapa flera distributionsled och därmed kostnader som gör ölpriserna mer konkurrenskraftiga för krogbranschen.

 

– Genom att byta från keykegs till stålfat och själva ta över distributionen kan vi sänka kostnaderna med cirka 20 procent. Vi kommer också att vara behjälpliga med installation och skötsel av fatsystem, det tillsammans med leveranserna gör att vi kan ha en större närvaro på restaurangerna – vilket blir ett tillfälle att prata om öl och samtidigt bygga relationer. Det tror vi kan leda till ett ökat intresse för öl överlag, säger Jon Birgne och fortsätter:

 

– Vi kommer att sätta upp klistermärken på krogarna som ansluter sig och förhoppningsvis får vi med oss andra Stockholmsbryggerier på satsningen. Det här handlar också om hållbarhet, både att välja lokalt producerad öl, men också samarbeten mellan små aktörer. Det är framtiden.

 

På hemmaplan, alltså i bryggeriet, fortsätter den egna restaurangen att utvecklas. Hittills har den framförallt haft öppet för områdets många lunchgäster, men nu blir pubkvällarna fler, liksom bryggerivisningarna. Dessutom öppnar i dagarna bryggeriets nya stora uteservering. När tillfälle ges kör de också sin mobila ”moppe-bar”, med öltankar och kranar, som tack vare sitt cateringtillstånd kan slå läger på så väl ölfestivaler som företagsfester.

 

– Med moppen satsar vi mycket på afterwork, och där tar vi helt enkelt samma pris som om företagen hade köpt ölen på Systembolaget. Det blir ett uppskattat inslag och återigen ett tillfälle för oss att synas. Nu satsar vi brett på många olika saker för att öka synligheten och närvaron i Stockholm, potentialen här är enorm, avslutar Jon Birgne.