Stockholm Brewing har precis byggt ut bryggeriet, men trots det hinner gänget knappt med efterfrågan. Taproom, Systembolaget och export, allt ökar nu.
Stockholmsbryggeriet bytte bland annat ut sitt bryggverk förra året och fick med det en årskapacitet på 300 000 liter och det är den årstakt man ligger på just nu enligt Niklas Jakobsson.
– Vi halkade efter lite i början av året när krogarna inte fick sälja bärs efter 20.00, men nu är min gissning att vi kommer att hamna på mellan 220 000 och 240 000 liter i år, säger Niklas.
Efterfrågan är hög på alla fronter. Bryggeriets taproom och restaurang är fullbokade hela tiden, satsningen på Systembolaget har gett resultat och nu börjar även intresset öka utomlands igen.
– Vi har inte haft någon export på ett och ett halvt år, men nu har vi intresse från både Belgien och Italien, fortsätter Niklas som även ska åka ner till Italien snart, bland annat för att öka intresset för öl från Stockholm Brewing.
Det är inte bara bryggeriets vanliga öl som säljer bra. Även surölsprogrammet går bra. För snart tre år sen började man använda koelschip i spontanjäsningen och nu finns det ett rejält lager lagrad suröl. Lite för mycket till och med, 22 000 liter ligger och väntar på fat innan säsongen startar och mer öl kommer till.
– Ja, vi får inte riktigt plats längre. Vi får inte mycket mer i svalrummet, så vi måste börja omsätta snabbare.
Tiden är ett annat problem, den övriga produktionen tar så mycket tid för att det blir svårt att hinna med att också släppa surölen. Men en del kommer i alla fall till hösten.
– Vi har ett gäng olika på gång, både ett med körsbär och ett med hallon, det hänger lite på vad vi får tag på och vad vi vill uppnå med dem.
– Sen är det treårsjubileum för vårt koelschip i oktober november nån gång, vi får klura på nåt jubileumsöl till det.
I andra änden av bryggeriet försöker man även att etablera sig i det fasta sortimentet på Systembolaget genom att lyfta Italopils och Predator Hazy IPA till beställningssortimentet.
– Det finns ingen väg ut ur TSLS, man är fast i sina tio butiker så vi chansar lite och hoppas att de säljer och får hyfsad spridning, säger Niklas.
Att som många andra satsa på offerter känner han begränsad entusiasm inför.
– Vi skickar in nån då och då, men vi brygger inte på offerter som de flesta gör, det är en sån jävla longshot. Vi gjorde en bitter när Systembolaget ville ha en och det slutade med en jälva massa bitter i beställningssortimentet och ingen var superbra.
I höst blir det en del chanser för andra än stockholmare att springa på Niklas och Stockholm Brewing. Festivalhösten börjar nu och Stockhom Brewing är med på flera.
– Vi åker till Mikkeller om tre veckor, det blir det första riktiga ölfestivalen. Sen är vi med på All In Beer Fest, Great Swedish Beer Festival och Barley Brewers Fest i Östersund. Fyra festivaler på sex åtta veckor, berättar Niklas och låter riktigt glad över att få komma ut och träffa öldrickarna.