Stockholm Brewing Co planerade för expansion, svarade på en av Systembolagets jätteofferter och vann. Enda sättet att lösa såväl bryggning som distribution var att ta hjälp av ett storbryggeri. Men en miss i administrationen gör nu att ölet stoppats av Systembolaget.
I början av året sökte Systembolaget ett öl för fast sortiment. Ölet skulle vara ett befintligt varumärke, redan känt för kunden. Det skulle vara ett ekologisk, lätt till medelfylligt ljust lageröl med en liten till tydlig beska. Ölet skulle förpackas i 44-centilitersburkar, kosta maximalt 17:90 kronor och kunna produceras i 400 000 liter. Spot on, tänkte Stockholm Brewing Co som med sitt öl Italopils kände att de tickade en rad av boxarna på kravspecifikation. Dessutom fanns det redan en tydlig vision om att ölet skulle bli bryggeriets storsäljare, kanske med ett helt eget liv. Sagt och gjort, en ekologisk version bryggdes, skickades in – och vann.
Stockholm Brewing Co satt då i en planeringsfas inför en expansion och tittade på möjligheten att producera den själv, men eftersom offerten också var öppen för kontraktsbryggning, fanns det som ett alternativ under en övergångsperiod.
Jon Birgne, vd på Stockholm Brewing Co, driver också ett gäng restauranger där han har ett gott samarbete med Spendrups Bryggeri. Det föll sig därför naturligt att höra av sig till dem och se om de kunde hjälpa dem med bryggningen, vilket de kunde. Utmaningen nu var att säkerställa kvaliteten och därför var Michel Ahlin, bryggmästare på Stockholm Brewing ute på Spendrups experimentbryggeri i Länna flera gånger. Och resultatet blev enligt Michel så bra att de inte själva kunde känna skillnad på vilket öl som var vilket.
I och med lanseringen blev Italopils hela 15 kronor billigare per liter, och nästan två kronor billigare än Sveriges billigaste hantverkslager Poppelino från Poppels Bryggeri. Något som inledningsvis varit möjligt tack vare Spendrups effektiva anläggningar och distribution.
– Under nästa år när den differentierade alkoholskatten träder i kraft, har vi möjlighet att själva producera ölet med en liten förtjänst, det här är för oss en långsiktig satsning, säger Jon Birgne.
Ölet, som lanserades i 215 systembolagsbutiker den 2 december, är i dagsläget alltså bryggt av Spendrups, vilket också framgår i leverantörsinformationen på Systembolagets webb. Men det är något som fått både konsumenter och Systembolaget att reagera.
Sent i tisdags eftermiddags nåddes Stockholm Brewing Co av mardrömsbeskedet att ölet avlistas, säljstoppas och återköps. Anledningen? En administrativ miss i samband med att offereringen gjordes.
Stockholm Brewing Co kommer nu att se över vad som hänt, och vilka möjligheter som finns framöver.
– Vi är så stolta över produkten och responsen, och jätteledsna över det här beskedet. Vi kommer att göra vad vi kan för att rätta till missen och hoppas förstås att ölet snart är på hyllan igen, avslutar Jon Birgne.
Uppdatering 14:20
Stockholm Brewing Co har avböjt att kommentera händelseutvecklingen och dess anledningar ytterligare.
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.