Bildspel
Tillsammans står de starka även i krisen. Från vänster Magnus Mårdfalk, Södra Maltfabriken, Olly Bartlett, Stockholm Brewing, Craig Donovan, Northern Exposure, Jessica Heidrich, Hop Notch, Peter Pikulik, PKLK samt Magnus Karperyd, Hop Notch.
Mognare bryggerier och mer lokalt tänk hos stockholmarna. En del positiva saker har det kommit ur krisen enligt Stockholm Brewers United.
De senaste månaderna har varit tuffa för hela bryggeribranschen och givetvis har det inte varit något undantag för bryggerierna i Sveriges huvudstad.
– Vi gjorde en årsplan i november och det såg bra ut när vi kom in i 2020. Men sedan dog restaurangförsäljningen helt, säger Jessica Heidrich på Hop Notch.
Samma sak hände för de övriga bryggerierna och Systembolaget har blivit den klart viktigaste säljkanalen för bryggerierna.
– Det är vår största kund och jag är lite orolig för hur det ska utvecklas där. Systembolagets upplägg driver fram att man gör nya öl hela tiden, vi skulle hellre vilja ha kunder som köpte samma öl många gånger, säger Olly Bartlett på Stockholm Brewing.
Det som flera av bryggarna vi träffar upplever som en skillnad är stockholmarnas ökade intresse för lokala produkter. Normalt är Stockholm en stad som påverkas mycket av internationella influenser, men där har det skett en förskjutning.
– Man tänker mer lokalt och är mån om att köpa lokala öl på ett annat sätt, säger Craig Donovan på Northern Exposure.
Peter Pikulik på PKLK och Big Bones Brew ser ljusgningar i en annars ganska mörk tid.
– Det hjälpte oss att släppa ett nytt öl på Systembolaget i april, och vi ser nu att restaurangen börjar att ta fart. Men det har varit tufft.
Magnus Mårdberg på Södra Maltfabriken har också upplevt våren som tuff, men den har också fått honom att tänka om lite.
– Vi försöker att vara mer kreativa med våra öl och försöker göra öl som sticker ut lite mer. Vi hoppas att det ska sälja bättre, säger han.
– Det är happy days för dom som gillar nya öl, det kommer mer nya öl än någonsin, säger Olly Bartlett.
Han konstaterar att Stockholm Brewing tvingats att tänka nytt under krisen och att det har varit nyttigt.
– Saker som vi pratat om att göra har vi nu faktiskt gjort. Vi ska göra både kimchi och vinäger framöver, säger han.
Samtidigt har bryggerierna på ett helt annat sätt fått tänka sig för med sina kostnader, och det har också varit nyttigt inför framtiden.
– Vi frågar oss mer om saker är kul att ha eller om de är viktiga att ha.
De är alla överens om att de tuffa tiderna gärna får vara över snart, men hoppas också att de ska komma ut starkare på andra sidan.
– Vi har verkligen fått fundera på vad det är vi gör. Jag tror att vi alla som bryggerier har mognat och växt upp, säger Olly Bartlett.