Två företag men bara ett bryggverk. Det blir lösningen när PKLK och Unibärsum samarbetar och gör en nysatsning.
Peter Pikulik och Joakim Bergman har under några års tid etablerat sig på Stockholms ölscen med sina varumärken PKLK och Unibärsum. Samtidigt är det en utmaning att driva ett litet bryggeri i Stockholm med höga hyror och tuff konkurrens.
– Det har varit roligt att driva ett eget bryggeri, men också en ekonomisk utmaning. Jag har inte sålt öl som jag hade tänkt från början, säger Peter Pikulik.
Nu blir det alltså en flytt av hans verksamhet till Unibärsums lokaler. Där finns ett bryggverk på 500 liter, inköpt när Gröna Linjens Bryggeri lade ner verksamheten, och sedan ska de båda ha sina separata tankar.
– Det känns som att jag behöver det här för att behålla glöden. Vi har pratat om de här länge och varit överens en tid, men nu var det dags att ta det officiella steget, säger Pikulik.
Samarbetet gör att de båda sänker sina fasta kostnader och därmed får lättare att driva lönsamma företag. Men det finns också andra fördelar.
– Det ska bli jätteroligt att få en kollega. Vi är nog ganska lika, båda är ganska pedantiska, så vi kommer att kunna samarbeta bra, gissar Pikulik.
Samarbetet innebär också att PKLK:s utrustning och lokal nu är ute till försäljning. Det handlar då om ett bryggverk på 500 liter och fyra stycken trycktankar med samma volym.
– Jag hoppas på att någon vill ta över hela verksamheten i Tyreså, men blir det inte så får jag sälja grejerna separat, säger Pikulik.
Han räknar med att försäljningen och flytten ska ta lite tid och bryggeri tills vidare i Tyresö. Men i början av nästa år ska de första batcherna tas fram i Skarpnäck.
– Jag hoppas på att både brygga mer och sälja mer i framtiden, säger Pikulik.