Två bryggerier i Stockholmstrakten går samman. Ekerö Brygghus blir det nya namnet på satsningen som ska ge en nytändning.
Det är Adelsö Bryggeri och Northern Exposure som står bakom satsningen på Ekerö Brygghus. Beernews berättade i förra veckan om hur Nordic Kiwi Brewers satsar på att byta namn till Northern Exposure, men det är alltså fler förändringar på gång.
– Det är ett sätt att vara mer effektiva med bryggverket och det kommer leda till besparingar, säger Craig Donovan på Northern Exposure.
Planen är att Adelsö Bryggeri ska sälja sin utrustning, även om en del kanske flyttar med till den nya satsningen. Det är Northern Exposures bryggverk och lokaler som blir grunden för Ekerö Brygghus. Inledningsvis blir det bara öl från de två tidigare varumärkena som kommer ut på marknaden. Ekerö Brygghus blir alltså bara ett produktionsbryggeri.
– Vi kommer att äga det bolaget tillsammans med Adelsö, säger Donovan.
Bryggverket är i dag på 1000 liter och i dagsläget behövs ingen utökning. Men det nya företaget kan tänka sig att göra en sådan satsning om det blir aktuellt. På bryggeriet kommer Levi Scott från Northern Exposure och Anders Kotz från Adelsö Bryggeri att jobba.
– Båda våra företag vill utvecklas och vi tror det här är det bästa sättet att göra det. Nu går vi samman och Adelsö och Northern Exposure blir varumärken för samma företag, säger Donovan.