Stockholmsfestival vill vara tillgänglig för alla

Sista helgen i augusti är de traditionsenligt ölfestivaldags i Stockholm. I år har Stockholm Beer Fest, som drivs av bar- och restaurangkedjan Barrels, samlat inte mindre än 17 bryggerier, från Sverige – och världen, till en gatufestival centralt i huvudstaden. 

Det började som en liten festival 2017. Utanför Barrels City, där det då renoverades, byggdes det upp två tillfälliga små barer där man i samarbete med Stigberget och Nya Carnegiebryggeriet festivalpremiärade. Evenemanget blev så lyckat att det året efter blev en uppföljning. 

– Det var tydligt att det verkligen fanns ett intresse bland ölentusiaster, men även hos gemene man, och en glädje kring det svenska bryggerihantverket. Vi ville så klart göra det här till en årlig tradition, men det blev ju dessvärre några års uppehåll på grund av pandemin, berättar Sharre Zeraatkar på Barrels, som ansvarar för festivalen. 

Stockholm Beer Fest har sedan fortsatt att växa och en av nycklarna är det fria inträdet som man menar gör festivalen mer tillgänglig.

– Det finns inget syfte att ta betalt för inträde tycker vi, i och med att besökare betalar för sin öl. Det gör det också mer tillgängligt för vanligt folk och inte bara de mest inbitna ölentusiasterna. Dessutom får de små bryggerierna mer fokus, och förhoppningsvis nya ölälskare och kunder.

Festivalen, som öppnar klockan 15, idag fredag, ligger vid Smålandstorget, utanför Barrels Burgers & Beer City. Totalt gästas festivalen av 17 bryggerier och bland de mer långväga gästerna märks bland annat This is How från Piteå, Oppigårds från Hedemora och Fermenterarna, Stigbergets och Dugges från Göteborg. För den internationella flärden står amerikanska Goose Island Brewery, tyska Spaten, norska Amundsen Bryggeri och Polly’s från Wales. Inför årets festival hoppas man dessutom slå rekord i besöksantal. 

– Ja, i år hoppas vi på ännu fler besökare, fint väder, god stämning och att Beer Fest blir en given tradition och stående kalenderpost den sista helgen i augusti. För som alltid tycker vi att svenska bryggerier förtjänar att synas mer, avslutar Sharre Zeraatkar.

Festivalen håller öppet fredag från klockan 15 och lördag från klockan 12 – båda dagarna fram till klockan 23. Samtliga öl kommer att säljas i 20-centilitersglas för 66 kronor.

Medverkande bryggerier:

  • Stigbergets Bryggeri
  • Omnipollo
  • Sigtuna Brygghus
  • Fermenterarna
  • Nya Carnegiebryggeriet
  • Apex Brewing Co
  • Mariatorgets Mikrobryggeri
  • Spaten (Tyskland)
  • Goose Island Brewery (USA)
  • Dugges Bryggeri
  • Ten Hands Brewing 
  • Shapes & Objects
  • Oppigårds bryggeri
  • Friends Brewing
  • This is How Brewery
  • Amundsen Bryggeri (Norge)
  • Polly’s (Wales)

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.