I fjol stoppades ölet. Men i år har Ängöl inte haft några problem. På måndag släpps nämligen Jenny Nyströms Midsommaröl.
Ölet fick rubriker runt om i landet och även utomlands vid den här tiden i fjol. Ängöl ville släppa sitt lageröl med ett motiv gjort av kända och Kalmarbördiga konstnären Jenny Nyström.
Men så blev det inte. Motivet ansågs av Systembolaget skapa ett ”förhärligande av midsommar” samt att ekorna som lade till vid bryggan utgjorde ”en riskfylld situation”.
Johan Håkansson, rundare av Ängöl, överklagade och fick rätt hos Alkoholsortimentsnämnden. Men det beslutet kom bara dagar före midsommar och då var det för sent att hinna få ut ölet på Systembolaget.
Nu görs ett nytt försök och den här gången ska det gå bättre.
– Vi skickade in ölet som en ny lansering och jag har inte hört någonting, säger Håkansson.
Motivet är exakt det samma som i fjol och efter Alkoholgranskningsnämndens beslut i fjol har Systembolaget denna gång godkänt etiketten. Från och med måndag ska det alltså gå att köpa ölet.
– Det är en modern lager på 5,2 procent som är tänkt att passa till midsommarmaten, säger Håkansson.
Etiketten som godkändes med tvekan 2018 och stoppades 2019 dyker nu alltså upp igen på Systembolaget.
Förra årets uppmärksamhet, där media även från Schweiz, Island och Danmark hörde av sig, har förstås gett uppmärksamhet inför årets släpp.
– Vi har runt 10 000 flaskor och det hoppas jag att vi ska kunna sälja, säger Håkansson.