Systembolagets säljer öl som aldrig förr i corona-tider. Jämfört med förra året har försäljningen den senaste tiden ökat med över tio procent.
Den totala försäljningen på Systembolaget ökade under förra veckan med tio procent jämfört med samma vecka året innan. Även ölförsäljningen har ökat med drygt tio procent enligt vad Beernews erfar.
Detta trots att det i fjol såldes rekordmycket öl i Sverige. Givetvis är det corona-virusets spridning som påverkar.
– Vi kommenterar inte siffror före kvartalsrapporten som kommer i april. Men totalt har det ökat, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.
Han ser flera anledningar till att det säljs mer alkohol på Systembolaget. Bland annat handlar det om stängda gränser.
– Folk åker inte till Danmark och Tyskland längre och åker inte med Finlandsbåtarna. Då får man gå till Systembolaget om man vill ha något att dricka, säger Agén.
Framför allt är det lageröl som ökar i försäljning, flera mindre svenska bryggerier vittnar om att deras försäljning inte har ökat på samma sätt. Det talar för att det är öl som normalt köps i Danmark eller Tyskland som nu istället köps på Systembolaget.
I fjol såldes det drygt 260 miljoner liter öl på Systembolaget, och det innebär i snitt cirka fem miljoner liter per vecka. Om den gångna veckan var en normalvecka skulle det innebära att det såldes drygt en halv miljon liter öl mer i år jämfört med samma vecka i fjol.
Flera av de större svenska bryggerierna vittnar också om att försäljningen går bra just nu.
– Ölförsäljningen går upp på Systembolaget och i dagligvaruhandeln, den går ner på restaurangsidan och inte helt oväntat är det svalt på gränshandeln och taxfree, säger Rose-Marie Hertzman pressansvarig på Spendrups.
Även Kopparbergs ser samma utveckling.
– Än så länge har försäljningen gått ner på pubar och restauranger men ökat på Systembolaget, kommenterar Janna Bohman på Kopparbergs.
Gemensamt för de stora bryggerierna i landet är också att man i dagsläget är väldigt beroende av att Systembolaget klarar av att hålla öppet.
– Eftersom vi har ett monopol i Sverige är Systembolaget av mycket stor betydelse för oss och alla andra bryggerier, konstaterar Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.