Lagerölen behåller sitt grepp om den stora ölförsäljningen i Sverige. De senaste tolv månaderna har försäljningen av ljus lager på burk ökat rejält på Systembolaget.
Trenden med olika ölstilar och nya bryggerier pågår för fullt. Men det är ingen tvekan om vad som plockas mest från ölhyllorna på Systembolagets butiker i Sverige.
92 procent av all starköl som säljs är en lager. Framför allt är det ljus lager på burk som ökar. Under perioden 1 april 2016- 31 mars 2017 ökade den försäljningen på burk med 4,5 miljoner liter, vilket motsvarar cirka tre procent.
– Vi har haft ett tapp på den kategorin tidigare så det är en förändring, säger Systembolagets kategorichef Märta Kuylenstierna.
Samtidigt noteras visserligen ett marginellt tapp när det gäller försäljning av ljus lager på flaska, men helt klart ökar lagerförsäljningen i stort.
Ska man sätta in det hela i ett sammanhang kan vi konstatera att ökningen av sålda ljusa lageröl på burk med cirka 4,5 miljoner liter är ungefär lika stor som den totala försäljningen av ipa, session-ipa och imperial ipa i landet.
En tydlig trend är också att burkköparna går allt mer mot att köpa små burkar i stället för stora.
– Det är förstås positivt ur folkhälsosynpunkt. Dels beror det på att vi erbjuder fler små burkar, men också på ett ändrat kundbeteende. Vi ser även på befintliga öl att de säljer bättre på liten burk, säger Kuylenstierna.
De allt populärare små burkarna kan vara ett resultat av att små bryggerier ändå tar för sig på marknaden.
– Kanske är det lite mer premiumkänsla på små burkar, säger inköpsansvarige Johan Ahlstedt.
Under den ovan nämnda perioden såldes det totalt 215 miljoner liter ljus lager på Systembolaget. Av det såldes 174 miljoner liter på burk.
När det gäller mörk lager är utvecklingen en helt annan. En försäljning på 2,2 miljoner liter innebär ett tapp på cirka fem procent på ett år.
– Det är en stil som för en tynande tillvaro och det har varit så under några år, säger Ahlstedt.