Stort intresse för den svenska ölen i Berlin

Bildspel

Bild 1 av 8

Grüne Woche är en enorm mässa med flera hundra tusen besökare.

Nio svenska bryggerier. 400 000 besökare. Då går det åt en hel del öl när Grüne Woche är i full gång i Berlin.

Jättemässan fokuserar mycket på mat och dryck och det här är andra året som det finns svenska bryggerier på plats. Wermlands Brygghus, Klackabacken, Möllys, Närke Kulturbryggeri och Sahlins Brygghus har varit på plats under första halvan av mässan och snart är det dags för Poppels, Lundabryggeriet, Ängöl och Nääs Gårdsbryggeri att ta över.

– Framför allt i lördags serverade vi öl hela tiden, men det är stort intresse alla dagar, säger Erik Sahlin på Sahlins Brygghus.

De fem bryggerierna har haft tre öl vardera att locka med och många som besökte svenskarna i fjol har kommit tillbaka.

– Det finns en nyfikenhet och vi har kommit längre än tyskarna när det gäller ny öl. De var helt fascinerade av att Möllys hade med sig ett öl som innehöll citrongräs, säger Sahlin.

I fredags var Sveriges ambassadör i Berlin, Per Thöresson, på besök med sina kollegor, och besökare har sedan fyllt på från många olika europeiska länder.

Under premiärdagen var det en del strul för svenskarna då en kylkran läckte, men det löstes på bästa sätt. Den prestigefulla bryggarskolan VLB ställde upp och fixade inte bara med ny glykol utan ordnade även en rundvisning på skolan för de svenska utställarna.