I dag skulle biljetterna till Brewskival släppas och hundratals musfingrar darrade på knappen när klockan slog 12.00. Då ändrades texten och hela släppet flyttades till 18.00. Nu löste det sig snabbare än så, strax efter klockan 15 kunde de första besökarna lösa sina biljetter.
– Det var problematiskt i början, vi fick inte Swish att fungera på grund av ett certifikatsproblem, säger Marcus Tybell på Brewski.
Problemen hade uppstått redan igår och man försökte lösa dem ända in på mållinjen. Marcus fick jaga tekniker på Swish för att få hjälp.
– Vi provade att använda olika banker och swishnummer för att få det fungera, men det hjälpte inte, fortsätter han.
– Till slut lyckades jag mejla en teknikchef i Stockholm och så fort han insåg att det handlade om öl började det hända saker. Till slut hade jag tre personer från Swish som ringde mig som jag sen kopplade ihop med vår eventleverantör.
Efter det tog det bara en timme innan allt fungerade som det skulle. Då var klockan strax efter 15.
– Vi valde att inte vänta tills klockan 18 eftersom att vi då inte skulle ha tillgång till någon supportpersonal. Så vi körde igång i tysthet för att se så det fungerade och när det gjorde det gick vi ut i sociala media och informerade.
– Vi visste att det inte var någon risk för att biljetterna skulle ta slut, så det var bättre att göra så.
Sedan dess har servrarna gått varma, enligt Tybell, och även om det är svårt att se redan nu exakt hur många som sålts är han ganska säker på att det kommer att hamna någonstans runt 2000, som förra året.
– Jag är supernöjd med dagen. Till sist löste det sig allt. Vi hade ett nytt betalningssätt och en ny svensk eventplattform – just för att få med Swish.
– Det kan ha tagit lite längre tid för kunden att köpa biljetter än vi ville, men det har varit fullt möjligt.
Nytt för i år är också att fredagen är förlängd och därmed lika lång som lördagen. Och det finns early bird-biljetter med insläpp en timme tidigare båda dagarna samt fritt inträde på söndagen.