Satsningen på Grüne Woche blev en succé för svenska bryggerier men även för andra utställare. Den stora uppmärksamheten kan nu leda till nya exportsamarbeten för deltagarna.
Grüne Woche är den stora mat- och lantbruksmässan i Berlin som varje år lockar 400 000 besökare. Utställare från ett stort antal länder finns med och där tävlar man om uppmärksamheten både från besökare och från media.
Jordbruksverket håller i trådarna för svensk räkning och där är man mycket nöjda med hur de svenska utställarna mottogs.
– Det är otroligt roligt att vår svenska medverkan har väckt så mycket uppmärksamhet. Jag tror och hoppas att det kan leda till ett ökat intresse för svenska livsmedel och svensk måltidsturism. Våra livsmedelsproducenter är sedan länge vana vid tydliga regler för god djurvälfärd och förhoppningen är att Sverige ska ses som ett föregångsland, säger Camilla Bender Larson, som är ansvarig för Sveriges medverkan på Grüne Woche.
Tonvikten i den svenska montern låg på småskalig matproduktion och bland annat fanns ett antal bryggerier från Sveriges Oberoende Småbryggerier på plats. De som deltog var Poppels Bryggeri (Jonsered), Närke Kulturbryggeri (Örebro), Nääs Gårdsbryggeri (Ydre), Sahlins Brygghus (Borlänge), Wermlands Brygghus (Kristinehamn), Qvänum Mat & Malt (Kvänum), Walhöll (Söderbärke) och Lundabryggeriet (Torna Hällestad).
De fick servera en hel del öl under mässdagarna och flera av bryggerierna hoppas att detta ska öppna dörrar för export till Tyskland.
Satsningen med svensk medverkan på Grüne Woche fortsätter även 2021 och Jordbruksverket välkomnar svenska livsmedelsproducenter och måltidsdestinationer som är intresserade av att ingå i det svenska ”landslaget” att höra av sig.