Ölstudion i Göteborg har varit en succé. Nu är det klart att Systembolaget ska lansera en motsvarande butik för vin.
Det var mycket uppmärksamhet när Systembolaget lanserade Ölstudion i Göteborg. Det blev en hel del uppmärksamhet när Systembolaget meddelade att man skulle ha det man själva kallar för kyld öl.
Det fanns också synpunkter på att satsningen gjordes i Göteborg och inte i Stockholm.
Men sedan starten i november i fjol har konceptet satt sig och mottagandet har varit väldigt positivt.
Nu står det klart att Systembolaget ska göra en liknande satsning fast på vin. Den butiken ska öppnas i Stockholm och målet är att ha premiär under nästa år.
– Vi hade hoppats på att öppna den i år, men vi är ännu inte nära att ha hittat en lokal, säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.
Om namnet blir Vinstudion är ännu inte klart, men man kan konstatera att Systembolaget är mycket nöjda med satsningen på en specialbutik för öl. Även från kunderna har responsen varit mycket positiv.
Försäljningen av öl har ökat under ganska många år nu och i fjol såldes det drygt 290 miljoner liter öl på Systembolaget. Fortfarande är det ljus lager som är den klart bäst säljande öltypen, men i Ölstudion finns ett annat köpmönster, där kunderna i större utsträckning väljer dyrare öl och även i större utsträckning väljer andra typer av öl.