Bildspel
Intresset för festivalen var större än arrangörerna kunnat drömma om.
Fler besökare var målet. Men att Klackabackens ölfestival i helgen skulle bli en sådan succé hade inte ens bryggeriet själva trott på.
Med lite drygt 700 besökare i fjol satte Klackabacken målet lite högre i år. Planen var att locka fler besökare, och det gjorde man med besked.
Drygt 1800 personer kom för att dricka öl och ha det trevligt vid bryggeriet i Kristianstad.
– Det var mycket mer än vi någonsin hade kunnat förvänta oss. Det var jättekul även om det blev en lång dag, sade Tim Persson på Klackabacken.
De elva bryggerierna som var på plats fick jobba en hel del under lördagen och för minst hälften av utställarna sålde ölen slut helt. Utöver något litet problem med elförsörjning så flöt det på bra trots att besökarna var många fler än förväntat.
– Det blev en rejäl ökning och så här direkt efter är man ganska trött på hela festivalen. Men om några dagar kommer suget tillbaka och då ska vi börja planerna för nästa festival. Den får gärna växa ännu mer till nästa år, sade Persson.
Tack till Adam Ghirbi som fixade bilderna som du kan se här ovan.