Systembolagets lokala sortiment är en ny säljkanal för Omnipollo. Så här långt har det varit en succé.
Efter tio år med bryggningar runt om i världen startade Omnipollo i våras sitt eget bryggeri i en kyrka i Sundbyberg. Där bryggs det nu öl för högtryck och den satsningen har gjort det möjligt att även ha öl i TSLS, som är Systembolagets lokala sortiment.
Där har det varit succé redan från start.
– Vårt första öl Fantom trodde vi skulle räcka i en och en halv månad, men det var slut på en vecka, säger grundaren Henok Fentie.
Dessutom har det släppts flera egenbryggda öl i beställningssortimentet och även där har åtgången varit över förväntan.
Från början var planen att exportera en hel del av den öl som bryggs i Sundbyberg, och sedan etablera sig mer och mer på den svenska marknaden. Men den exporten har nästan inte blivit av alls.
– Jag är förvånad över hur bra vi har sålt, det är askul. Vi har släppt några öl i beställningssortimentet också och det blir ingen öl kvar till export. Allt vi har skickat är till en medlemslåda i Storbritannien, säger Fentie.
Just nu bryggs det 12 000 liter per vecka i Sundbyberg, och fler öl är på gång till det lokala sortimentet. Det handlar då bland annat om en dubbel-IPA och en trippel-IPA.
– Man får ändå ha respekt för att mycket är nytt med ny utrustning, ny lokal och nya logistiska lösningar. Jag var inte orolig för kvaliteten på våra öl och det är jättekul att det finns konsumenter i Sverige som är nyfikna på vår konsumtion.
Omnipollo har bland annat gjort sig ett namn genom att brygga spektakulära öl med massor av humle eller smaksättningar. Det kommer säkert att fortsätta, men Henok Fentie ser andra möjligheter också med ett eget bryggeri.
– Nu får vi helt andra möjligheter att brygga en vanlig pale ale och få den att flyga. Vi kommer att kunna brygga en annan portfölj.
Målet är också att sälja en hel del av sina öl på fat till svenska krogar.
– Vi är i gång med det och vi har ett superduktigt team. Vårt problem nu är att vi har för lite öl, men med 12 000 liter i veckan tar vi oss närmare att kunna möta efterfrågan.