Året har varit både tufft och framgångsrikt för Brewdog. Nu är arbetet med en ny plan för alla anställda klart, och James Watt ser det som starten på en resa mot en fantastisk företagskultur.
Brewdog har i över tio år varit en enda framgångssaga. Det som började i liten skala i Skottland har växt på ett otroligt sätt och Brewdog finns dag med sina öl och barer runt om i världen.
Men tillväxten har också skapat problem. På flera håll har anställda vittnat om en dålig miljö på företagets pubar och det hela ledde under året till ett öppet brev som var mycket kritiskt mot ledningen.
Grundarna James Watt och Martin Dickie tog det hela på allvar och nu finns en färdig plan för hur man ska bygga en sundare företagskultur.
Bland annat har man anställt fler personer på HR-avdelningen och en ny chef som ansvarar för utbildning och utveckling.
– Det öppna brevet var tufft att läsa, men det blev också starten för en tid med reflektion, både individuellt och som företag. Stegen vi har tagit och stegen vi ska ta ska inte bara göra en stor skillnad för vår hårt arbetande anställda, utan det ska också göra Brewdog till ett starkare företag, säger Watt i ett pressmeddelande.
Mitt under pandemin och med anklagelser om osund företagskultur har Brewdog ändå utvecklingsmässigt haft ett bra år.
– Det har varit ett tufft år men trots alla utmaningar ä jag stolt över att säga att företaget växt rejält. Vi fortsätter att vara bland de mest växande företagen med en tillväxt på 25 procent och vi har öppnat 16 nya ställen under året, säger Watt.