Det går fort framåt för Gustaf Ahlin och This Is How. Nu tar han steget till att jobba heltid med bryggeriet, bland annat för att klara en fast lansering på Systembolaget.
Bryggeriet från Piteå startades under 2017 och man flyttade in i sin lokal i mars. De första ölen kom ut på marknaden i september samma år, och då hade man ett bryggverk på 300 liter. Men redan så här långt har varit riktigt bra och längs vägen har bryggverket bytts ut och nu är det 1000 liter per bryggning som gäller.
– Vi kände ganska tidigt att vi behövde växa, säger Ahlin.
Den kapaciteten kommer att behövas framöver. I juni kommer nämligen This Is Hows hallon-berliner How To Tear Down This Wall i 220 av Systembolagets butiker.
– Jag är glad att ha tagit steget och det är stort för oss att ha vunnit en lansering på Systembolaget. Samtidigt känns det lite läskigt att satsa på ett företag i en lågmarginalbransch, säger Gustaf Ahlin.
Han har tidigare också jobbat med öl, då på Cask Sweden, men nu var det alltså dags att ta steget och bli företagare fullt ut.
Med nuvarande utrustning kan This Is How brygga max 130 000 liter per år. Hallon-berlinern uppskattas att sälja ungefär 50 000 liter per år. En fast lansering garanterar hyllplasten på Systembolaget i tolv månader. Efter nio månader görs en utvärdering och då är det försäljningen som avgör om ölet ska hamna i fler eller färre butiker.
– Det blir en helt annan kanal för oss när det gäller att nå ut när vi står på 220 hyllor hos Systembolaget, säger Ahlin.