En hel del större craft beer-bryggerier i USA har det jobbigt. Men det gäller verkligen inte Founders. En ökad produktion med 34 procent redovisas, och till stor del är det tack vare ett enda öl.
Michigan-baserade Founders fyller 20 år i år och har länge varit ett uppskattat bryggeri både i USA och utomlands. Medan flera andra större bryggerier kämpar med att växa, går allt fort framåt för Founders.
Drygt 40 miljoner producerade liter under 216, kommer detta år att växa till cirka 55 miljoner liter.
Och till stora delar handlar tillväxten och framgångarna om ett enda öl. Founders All Day IPA, en session-ipa på 4,7 procent, står för hela 60 procent av den totala produktionen hos Founders under året.
– All Day har slagit sig in på marknader där craft beer inte brukar finnas, och det har hjälpt oss att växa, säger vd Mike Stevens till sajten Brewbound.
Samtidigt pågår förhandlingar med stora kedjor som Walmart och 7-Eleven, vilket skulle ge en betydligt större försäljning om förhandlingarna går i mål.
Founders står dessutom rustade för att växa mer. I dag klarar bryggeriet av en produktion på cirka 88 miljoner liter på ett år. När ett antal nya tankar installeras i början av nästa år ligger maxproduktionen på över 115 miljoner liter. Numera är 30 procent av företaget ägt av spanska Mahou/San Miguel, vilket gör att Founders inte längre räknas som ett craft beer-bryggeri i USA.
Michigan-bryggeriet ligger dessutom i framkant när det gäller satsningar på burkar. Om man räknar bort faten, så säljs i dag 62 procent av produktionen på burk, medan 38 procent säljs på flaska.