Bildspel
Magnus Svensson på Brewdog kunde glädjas åt att ha riktigt mycket gäster den här torsdagen.
Lusse Lelle är julölet som tog slut i rekordfart på Systembolaget. När sista fatet av ölet serverades på Brewdog i Göteborg under torsdagen var intresset mycket stort.
Brekeriets Lusse Lelle är något så ovanligt som ett suröl med saffran. En kombination som fick en del uppmärksamhet redan innan det var dags för julölen att börja säljas.
– Vi hade med ölet på Stockholm Beer och bland annat Edward Blom hyllade det på Instagram. Det fick mycket uppmärksamhet, säger André Ek, som var Brekeriets representant i Göteborg.
Idén till ölet kommer från Christian Ek, som burit på idén på ett öl med saffran ganska länge. När det väl blev av var Brekeriet nöjda med resultatet och ölet kom in bland årets julöl på Systembolaget.
1 november släpptes julölen och redan efter tio dagar var de 24 000 flaskorna med Lusse Lelle slut. Det var långt innan de flesta ens börjat fundera på vilka julöl som skulle köpas in.
– Det var ölet som sålde slut snabbast av alla. Det hjälpte nog till att vi pushade en del för ölet och att det fick positiva recensioner på flera håll innan det släpptes, säger André Ek.
Intresset för ölet var stort även när det var dags att ta fram det sista fatet. Det skedde på Brewdog i Göteborg och där var köerna långa. Redan efter en dryg timma var fatet tomt och de många gästerna fick rikta in sig på andra öl.
Succé från början till slut alltså, och för dom som inte hunnit smaka kan vi ge positiva besked. Ölet kommer nämligen att bryggas igen.
– Så blir det. Vi brygger det nästa år igen, men då kanske det blir i ett annat släpp på Systembolaget. Säger André Ek.