Succéölet släpps på femlitersfat

Nils Hultkrantz hoppas att femlitersfaten med starköl ska bli samma framgång som man haft med folköl i samma förpackning. Foto: Montage.

Folköl på femlitersfat har blivit en succé. Nu släpper Stigbergets Bryggeri sitt första starköl i samma format på Systembolaget.

 

I dag är det premiär för femlitersfat med bästsäljaren West Coast IPA, och lanseringen sker i beställningssortimentet.

– Det har varit ett stort sug efter folkölen som vi haft på femlitersfat och vi gillar det sociala formatet med de här faten, säger bryggeriets vd Nils Hultkranrz.

Ett visst lager har byggts upp inför lanseringen, men Stigbergets står också redo att fylla fler fat om efterfrågan blir stor.

– Vi får kolla hur stor efterfrågan är. Vi förpackar West Coast ganska ofta i bryggeriet och då kan vi också fylla upp fat.

Metallfaten går inte att panta utan ska lämnas i återvinningen.

– Vi har pratat med Systembolaget om det, och det ska inte vara några problem. Vi kommer att ha kampanjer i våra egna kanaler där vi uppmanar folk att lämna faten i metallåtervinningen. Vi vill inte att de tomma faten blir stående i parker runt om i landet, säger Hultkrantz.

Under det senaste året har ett antal av Göteborgsbryggeriets folköl lanserats på fat, och det är inte alls omöjligt att det blir fler starköl som säljs i det här formatet.

– Vi får se, i så fall verkar det vara de humliga ölen som folk vill ha.

Han garanterar att faten inte behöver drickas upp direkt efter öppning. Han ser tvärtom de här metallfaten som en bra förpackning för färsk öl.

– Jag har haft folköl hemma som hållit humlearomen riktigt bra efter tre veckor. Faten är trycksatta med en kolsyrepatron och man behöver inte dricka upp all öl samma kväll som det öppnas. Det går bra att ha ett fat hemma över tid, menar Hultkrantz.

Det var bra drag på försäljningen av faten. De första 64 faten var sålda inom en halvtimma. På onsdag ska ytterligare 64 fat förpackas och faten ska gå att beställa igen på fredag.