2021 var året som Jämtlands Bryggeri skulle fira 25-årsjubileum med pompa och ståt. Nu vet VD Anders Thelenius inte riktigt hur det ska bli med det.
– Som läget är nu är det jättesvårt att sätta något datum för ändamålet. Det är en jäkligt knepig situation, vi kan ju släppa ett jubileumsöl men skulle gärna ha lite aktiviteter och en jubileumsfest på bryggeriet med, men det går ju inte att planera för, säger han.
Anders Thelenius är en av veteranerna på bryggeriet, redan efter några år gick han in i styrelsen och för sju år sen steg han in aktivt i företaget.
Men det är inte bara tråkigheter för Jämtlands. Anders berättar att man klarat första coronaåret ganska bra.
– Vi har inte behövt säga upp nån och körde bara lite korttidspermitteringar när pandemin tog oss på sängen förra våren. Men efter tre månader körde vi fulltid igen, säger han.
– Vi producerade 650 000 liter öl 2020, det var lite mindre än vi hade hoppats på, men vi vet ju alla hur restaurang, pubar och barer gick ner så det är vi ju alla drabbade av mer eller mindre. Det är en bransch som lider mycket och jag hoppas verkligen att det ska reda sig för dem.
Pandemin har också gjort att den tänkta exportsatsningen har kommit av sig.
– Vi har pratat om Norge men har inte satt spaden i marken där än och vi ser inte att kan komma igång i närtid, berättar Anders.
En ljuspunkt i sammanhanget är att Jämtlands vunnit en stor offert på Systembolaget.
– Vår Dry Hop Helles lanseras på 100 systembolag den 9 februari. Det är vår bryggare David Jones variant av klassiska Hell. Det är väldigt kul, säger Anders innan tillägger att det faktiskt inte är en direkt kopia av Hell.
– Dry Hop Helles är mer humlad och har toner av amerikanska humlesorter som inte finns i Hell och den har funnits i det lokala sortimentet innan.