Rocky Point Brewery i Åsa har snabbt blivit det lokala alternativet för krogarna. De har gått så bra att de fått fantombrygga hos ett annat bryggeri för att hinna med.
De första tankarna på att starta ett bryggeri dök upp i februari i år. I dag finns bryggeri, varumärke, grafisk profil och lokal förankring.
– Det har varit ett enormt intresse för oss, så nu är det bara att gasa på, säger Robin Stegmar som är en av de åtta delägarna.
En av de andra, Niklas Delersjö håller med.
– Vi har fått jobba hårt för att möta efterfrågan hos de lokala krogarna. Andra krogar har hört av sig, men dem har vi inte hunnit med.
Förklaringen till att de har svårt att hinna är inte bara stor efterfrågan utan också att gänget valt att satsa smått. Bryggverk och jästankar är på 200 liter och ingen jobbar heltid med bryggeriet, alla har andra jobb.
Hittills har 1000 liter producerats totalt och för att få lite andrum sökte man sig till ett annat bryggeri i Kungsbacka kommun.
– Ölen var slut, så vi bryggde en batch på 1000 liter hos Akia Brygghus. Vi gjorde det för att få upp volymerna och få tid själva till att experimentera med nya öl. I sommar har vi mest bara bryggt de två öl vi redan säljer, säger Niklas Delersjö.
Att det lilla bryggverket skulle straffa dem, hade de på sätt och vis räknat med.
– Vi insåg att det var lite naivt, men nu har vi känt på det och vet att det stämmer, säger en annan av delägarna. Men så länge vi har den storleken har vi råd att experimentera, säger Anton Hedin.
– Vi har en utrustning som är anpassad för att kunna experimentera sig fram, säger Stefan Hamrelius, som är ytterligare en av de åtta.
Lokalen skulle lätt kunna svälja betydligt större utrustning, men experimentet med Akia har gett blodad tand.
– Allt har gått väldigt fort och vi tittar på olika scenarior, som att samarbeta med större bryggerier, säger Niklas Delersjö.
– Men planen är ändå ett större bryggverk på 1000 liter framöver, fortsätter Robin Stegmar.
Den öl som produceras hittills har varit ganska säker, inget som sticker ut utan nåt som ska passa på krogarna i trakten.
– Restaurangerna uppskattar klassiska ölsorter som passar med mat, så vi vill ha en stabil bas med öl. Sen kan vi bli lite mer experimentella och vi har faktiskt en josig neipa i pipen, säger Niklas Delersjö.