Det noterades en milstolpe för svensk humlig öl i fjol. 2017 var nämligen första gången som det såldes mer svensk än utländsk india pale ale och pale ale på Systembolaget.
Det är Systembolagets ölstil ”ale i brittisk och amerikansk stil” som det handlar om. I den stilen hittar vi india pale ale, pale ale och andra stilar som ofta är ganska humledrivna.
Det är öl som vi svenskar tradtionellt sätt har föredragit när de är gjorda i andra länder.
Sedan 2005 har ölstilen växt konstant när det gäller Systembolagets försäljning, och hela tiden har det sålts mer utländsk än svensk öl. Men nu har de svenska ölen äntligen kommit i fatt och förbi.
2016 såldes det cirka sju miljoner utländsk öl med stilbeteckningen ”ale i brittisk och amerikansk stil”, medan de svenska ölen i samma klass sålde cirka 6,5 miljoner liter.
Men när fjolårets siffror redovisas av Stefan Björnsbacka på Ölsvammel, så visar det sig att de utländska ölen tappat i försäljning medan de svenska fortsätter att klättra. Skillnaden är dessutom stor, utländska ölen tappar till runt 6,5 miljoner liter, medan de svenska ökat till närmare 7,5 miljoner liter.
När det gäller öl totalt säljs det betydligt mer svensk öl än utländsk öl. Under 2017 såldes det cirka 175 miljoner svensk öl och knappt 70 miljoner utländsk öl.