I februari anordnas Ostfestivalen i Münchenbryggeriet i Stockholm för elfte gången. I år arrangeras dessutom en ny dryckesfestival samtidigt och parallellt. I båda fallen är det svenskproducerat som står i centrum.
Två olika festivaler under samma tak, med en gemensam biljett. Det blir verklighet när Svenska Dryckesfestivalen anordnas för första gången, den 7-8 februari, i samband med att Ostfestivalen går av stapeln i Münchenbryggeriets lokaler för elfte gången.
Erik Ellström är arrangör och en av initiativtagarna bakom festivalerna. Enligt honom blev dryckesfestivalen till efter att de frågat vad branschen själv eftersökte.
– Det var återkommande att många ville slå ett slag för svenska produkter, säger Erik Ellström och fortsätter:
– Man kan fråga sig varför det serveras en uppsjö av utländska drycker på storslagna svenska tillställningar, exempelvis Nobelmiddagen, som hade kunnat vara ett perfekt skyltfönster för våra fantastiska svenska drycker. Med Svenska Dryckesfestivalen vill vi bidra med att lyfta fram de svenska kvalitetsdryckerna.
Men hur definieras egentligen svensk dryck? Det var en av de första utmaningarna man stötte på. Till sin hjälp tog man den så kallade Sverige-märkningen. Från Sverige är en organisation som festivalarrangören sedan tidigare haft ett nära samarbete med. Tillsammans landade man i att festivalen erbjuder dryck som till minst består av 97 procent svensk råvara, vilket för öl innebär att det räcker med att malt och vatten är svenskt.
Enligt Erik Ellström har det inte varit svårt att hitta utställare till den nya dryckesfestivalen.
– Det gick långt över förväntan. Utställare har själva hört av sig och velat vara med. Det är uppenbart att det här är ett nytt sammanhang som många vill vara en del av.
Svenska Dryckesfestivalen kommer att innehålla sju kategorier; alkoholfritt, cider, frukt- och bärvin, mjöd, sprit, vin och öl. Totalt medverkar 21 olika utställare, och på ölsidan är det Wäpnö Gårdsbryggeri, Qvänum Mat & Malt och Hop Notch som representerar. På cidersidan finns bland annat Dryg Cider som representeras av Beernewsmedarbetaren John Taylor och Malmö Brewing Co finns på plats med sin mjöd.
Erik Ellström hoppas att de båda festivalerna blir ett bra tillfälle för de olika producenterna att marknadsföra sina produktionsställen inför de stundande skattelättnaderna och beslut om gårdsförsäljning.
Han ger följande uppmaning till festivalbesökarna:
– Ta ett varv och se vart ni vill åka i sommar!
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.