Bildspel
Timo och Johannes Krjukoff var på plats för Sahtipaja, som var på ölfesten i Tampa för fjärde gången.
Hunahpu’s Day lockar 180 av världens bästa bryggerier. Tre av dom var svenska när årets upplaga genomfördes.
Det är Cigar City som står bakom Hunahpu’s Day och dagen har blivit så mycket mer än release-dag för imperial stouten Hunahpu.
Festivalen har utvecklats till event som folk från hela USA och även andra länder gärna vill besöka. När grindarna öppnades till årets festival var det rusning till de mest eftertraktade bryggerierna.
– Det är ganska galet faktiskt, det är som starten vid ett maraton, säger Timo Krjukoff från Sahtipaja.
Sahtipaja var faktiskt det svenska bryggeri som var först med att få en inbjudan till Hunahpu´s Day. I år hade han sällskap av Omnipollo och Brewski.
– Vi fick bra respons på våra öl och det brukar vi få. Ingen spottade ut det i alla fall, sade Timo Krjukoff med ett skratt.
Under fem timmar får de många gästerna dricka öl efter att ha betalt sin inträdesbiljett, och det var ganska många som var glada av flera anledningar när de fem timmarna var till ända.
För Timo Krjukoff har festivalen blivit ett bra sätt att nätverka med andra bryggerier och att träffa vänner.
-Det är många där som man bara träffar en gång om året. Dessutom är det kul att det kommer bryggare från hela USA.