Precis som 2020 drack svenskarna mindre alkohol 2021 än innan pandemin, trots att krogarna höll öppet mer.
Systembolaget har under pandemin haft en större försäljning när svenskarna har kompenserat för utebliven gränshandel och krogar med restriktioner. Men det har inte kompenserat helt för den minskade handel i övrigt.
Visserligen ökade konsumtionen 2021 med 2 procent, men tappet 2020 var på sex procent.
– Men på det stora hela är det inte så stora skillnader. Pandemieffekten ligger kvar även under det andra pandemiåret, säger Björn Trolldal, utredare vid Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning (CAN), enligt Hallands Nyheter.
Mest alkohol går via Systembolaget, som ökade omsättningen 2021. Även alkoholkonsumtionen på krogarna ökade lite förra året samtidigt som resandeinförseln låg kvar på nivåerna från 2020.
Svenskarnas utlandsresor ökade bara marginellt 2021 trots vaccinationer och vaccinpass.
– Det förklarar varför reseinförseln fortfarande ligger på en låg nivå, säger Björn Trolldal.
Hur det blir framåt är svårt att sia om.
– Vi har inte svar på den frågan ännu. Mycket beror nog på hur konsumtions- och umgängesmönstren kommer att utvecklas framöver, om vi kommer att gå tillbaka till samma umgängesmönster som tidigare, säger Björn Trolldal.
– Det tror jag kommer att vara en ganska avgörande faktor för hur konsumtionsnivån utvecklas.