Från Lund tog han vägen via Spanien till England och London. Nu är Jens Löwius en av tolv bryggare på framgångsrika bryggeriet Kernel.
Egentligen är det en riktig solskenshistoria. Löwius ägde, och äger fortfarande, en restaurang i Spanien där man serverade öl från Kernel. Riktigt god öl tyckte han.
– Det var som att någon gjort en öl bara för mig, säger han.
Så när hans flickvän fick jobb i London 2012 flyttade Jens Löwius med och tog kontakt med Kernel. Han blev erbjuden att komma dit, provade på att jobba där en dag och fick sedan ett erbjudande om anställning.
– Vi har en annorlunda filosofi på Kernel. Alla brygger, alla buteljerar, alla gör beställningar. Det gör att alla är väldigt delaktiga i vad som händer. Det är kul att stå på lördagar och sälja den öl du själv har bryggt i veckan.
Kernel är mest av allt kända för sina moderna humliga pale ales och ipor. Ölen har ofta samma maltbas och sedan har bryggarna fria händer att experimentera med olika humlesorter
I dag bryggs cirka 15 000 liter öl på bryggeriet i Bermondsey i sydöstra London. Fem till sex gånger i veckan bryggs det numera.
All öl säljs slut direkt och 85-90 procent går åt i London. Detta trots att Kernel inte gör någon marknadsföring alls. Man har ingen Facebooksida, inga t-shirts, ingenting.
– All öl går ju åt ändå. Problemet för oss är i bland på mässor, vi har inga skyltar och folk har svårt att hitta oss, säger Löwius med ett leende.
Kernel blev uppmärksammade när man stängde sin ölservering på lördagar. Bryggeriet ligger nära flera andra bryggerier och att vandra mellan dessa ställen på lördagar när alla har öppet fick namnet The Bermondsey Mile. Övriga bryggerier i närheten är bland annat Brew By Numbers och Partizan.
Men för Kernel blev det för mycket.
– Det blev för populärt och för stökigt. Det kom många svensexor, folk kissade lite överallt och man hällde inte ens upp ölet i glas innan man drack den. Det kom till och med rundvandringar med guider som vi inte hade en aning om, säger Löwius.
Nu är det bara försäljning av flaskor som sker hos Kernel, som fortsätter att vara populära.
– Det händer att jag inte själv hinner prova öl som jag har bryggt innan den sålt slut, säger Löwius.