Svenskmärkt öl ska öka medvetenheten

Att producera dryck på svenska råvaror är något att vara stolt över. Det menar Svenskmärkning AB som vill att fler dryckesproducenter nu ska ansluta till ursprungsmärkningen Från Sverige, vilket ska lyfta medvetenheten och öka efterfrågan – både på drycken och dess råvaror. 

Svenskmärkning AB har märkt sitt första öl med ursprungsmärkningen ”Från Sverige” som, för öl, innebär att minst 97 procent av dryckens råvaror kommer från Sverige. Nu hoppas företaget att fler dryckesproducenter ska följa efter, dels för att okunskapen kring råvarornas ursprung ofta är låg och dels för att den många gånger också är svår att ta reda på. 

 

– Det produceras utmärkta drycker i Sverige men få är ursprungsmärkta, vilket gör det svårt att faktiskt välja svenskt. Vi tror att producenter och försäljningsställen framöver kan se styrkan i att lyfta ursprungsmärkta svenska drycker till sina kunder och gäster, precis som de redan gör med andra delar av måltiden, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig för Svenskmärkning. 

 

Lotta Hovhammar menar att de svenska konsumenterna gärna vill välja svenskt, och att  tre av fem dessutom kan tänka sig att betala extra för det, något som får stöd i Livsmedelsrapporten 2024 där ”Från Sverige” är den märkning som konsumenter bryr sig mest om. 

 

 Först ut med stämpeln blev Nils Oscar som i samarbete med både Korvfestivalen och Från Sverige-märkningen tog fram ”Korvöl”, ett öl som från början var tänkt som ett festivalöl, men som tack vare stor efterfrågan nu dyker upp i allt fler Systembolagsbutiker.

 

– Ölet har väckt uppmärksamhet på grund av sitt namn, design och märkning och blivit en kul grej. Men det är också tydligt att konsumenterna bryr sig mycket om Från Sverige-märkningen, vilket gör att satsningen helt klart känns relevant, säger Anna Källberg, marknadsansvarig på Nils Oscar och fortsätter: 

 

 – Vi vill gärna jobba mer med Från Sverige-märkta öl, vi har dock insett svårigheterna i att få tag i råvaror. Utsikten för skördarna ser dock lite bättre ut framöver. Men även om det är svårt och lite begränsande utbud just nu är det något att sträva efter och jobba för. Vår målsättningen är att alla våra öl ska kunna ha en sådan märkning.

 

Råvarubegränsningarna är också förklaringen till att tre procent av råvarorna kan komma från ett annat land. 

 

– I dryck, som exempelvis öl, får en liten mängd importerade råvaror användas för att bidra med smak eller funktion. Det innebär att det finns möjlighet att använda importerad humle som vi har en begränsad produktion av här i Sverige. Vattnet i drycken ska vara svenskt och den ska produceras och förpackas här, säger Lotta Hovhammar. 

 

Vilka kan använda märkningen? 

 

– Vi välkomnar både små och stora företag och därför har vi tre nivåer på avgift där de minsta företagen bara betalar ett par hundra kronor per år. När man skrivit ett avtal med oss kan Från Sverige-märket användas i alla relevanta sammanhang, som på förpackning och i kommunikation. Man kan börja med att ursprungsmärka ett par drycker och se hur det funkar. Man är också alltid välkommen att höra av sig till oss, vi tror på goda samarbeten och vill gärna bidra från vår sida. Det finns en så stor potential för svenska drycker, avslutar Lotta Hovhammar.

 

Idag  finns cirka 12 200 godkända produkter från runt 230 olika företag och nyligen anslöt sig också Kalmarbryggeriet Ängöl, som andra dryckesproducent, till Från Sverige-märkningen. 

 

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.