Bildspel
Tummen upp för svensk öl. Diana Rios från Poppels och Daniel Herdegen från Möllys var på gott humör under Grüne Woche i Berlin.
Svensk öl fungerar bra även i Tyskland. Det har visat sig den senaste veckan då sju svenska bryggerier deltog i Grüne Woche.
Grüne Woche är världens ledande konsumentmässa för livsmedel och lantbruk. 1600 utställare finns på plats och denna gång var svensk öl med. Sju svenska bryggerier var nämligen med och visade upp sina produkter för de totalt runt 400 000 besökarna under tio dagar.
– Ja, det var ordentligt tryck i våran monter, berättar Erik Sahlin från Sahlins Brygghus.
Övriga sex bryggerier på plats i Berlin var Möllys Craft Beer, Nääs Gårdsbryggeri, Närke Kulturbryggeri, Oppigårds Bryggeri, Poppels Bryggeri samt Qvänum Mat & Malt.
För samtliga bryggerier gick det åt en hel del öl.
– Det var riktigt kul att vara med på Grüne Woche. Vår folkölspilsner och schwarzbier tog slut på bara ett par dagar. Kul att komma med öl som tyskarna känner väl och få en så bra respons, säger Sahlin.
Utställningshallarna i Berlin är enorma och utställarna delas upp efter vad man ska ställa ut. Trots de stora ytorna lyckades en hel del högt uppsatta personer hitta till den svenska ölen.
– I fredags hade vi besök av jordbruksministern samt ambassadören i vår monter. Sedan när jordbruksministern träffade sin finska motsvarande drack de även min pilsner, säger Sahlin.