Sverige viktigt redan från start för Laitilan

Bildspel

Bild 3 av 5

Det krävs en hel del logistik för att hantera de tio miljoner liter öl som bryggs varje år på Laitilan.

 

Sverige har betytt mycket för finländska Laitilan ända sedan starten. Nu storsatsar man på den svenska marknaden.

Det finländska bryggeriet Laitilan har funnits på marknaden ända sedan 1995 och flaggskeppet Kukko har varit med sedan 2001. Tidigt var det svensk hjälp som gjorde att bryggeriet fick luft under vingarna.

– Sverige är mycket viktigt, och utan Sverige hade vi inte funnits i dag, säger vd Rami Aarikka.

Det var nämligen så att det bryggverk på 1000 liter som man hade inledningsvis väldigt snabbt visade sig vara för litet. På den finländska marknaden fanns inget bryggeri med den kapacitet som behövdes för ölserien Kukko, som genom alla år varit de största produkterna.

Då vände man blickarna mot Munkbo Bryggeri, som hade kapacitet och kunde brygga Kukko. Men det samarbetet varade bara i fem månader, sedan gick Munkbo i konkurs.

– Vi var verkligen i skiten då. Men så hörde vi att även Gällivare Bryggeri hade problem så vi köpte hela deras utrustning och började att brygga själva . Den utrustningen hade vi kvar till 2007 då vi köpte nytt bryggverk från Tyskland, och sålde vårt bryggverk till Bolivia, säger Aarikka.

Nu var man ett eget kontor i Stockholm och letar efter samarbetspartners i Sverige. Utöver ölen produceras även long-drinks, cider och läsk.

Produktionen ligger i dag på cirka tio miljoner liter öl per år, och lika mycket av övriga drycker.

Kukko Helles är det öl som finns på Systembolaget och här är det stora mängder som man hoppas sälja. På två månader har 600 000 burkar levererats till Systembolaget.

På sikt hoppas man också få in nya öl i Sverige, och då i första hand glutenfria öl.

Det finländska bryggeriet har också varit föregångare när det gäller miljö. Ända sedan starten 2001 har bryggeriet drivits av vindkraft ,och nu har det kompletterats med en del solenergi.

– Det betyder mycket för oss att ha öl på Systembolaget, vi är nöjda med starten och vi tror att Sverige kommer att gilla vår öl, säger Aarikka.