Många små bryggerier tillsammans kan bli en större aktör. Lite så tänkte Rådanäs Bryggeri när man startade SwedBeer, en distributionslösning för svenska mikrobryggerier. Nu är hela 54 bryggerier anslutna till tjänsten.
Distribution och fraktkostnader har varit ett problem för landets många små bryggerier. Att skicka små mängder öl blir ofta dyrt, inte minst om man ska sköta allting själv.
I våras startades SwedBeer.se av Rådanäs Bryggeri utanför Göteborg. Tjänsten ska underlätta för de små bryggerierna att nå ut till landets pubar och restauranger.
– Det är en samlad distribution för mikrobryggerier, tillsammans blir vi större och det ger också kunden möjlighet att välja ett bredare utbud, säger Nils Sörlin, säljare på Rådanäs och en av initiativtagarna.
Tjänsten fungerar i korta drag så att bryggerierna registrerar sig på sajten och får sedan uppdatera vilka öl som finns tillgängliga. För pubar och restauranger är det sedan bara att välja och vraka i utbudet.
– Vi funderade på hur vi bäst når ut till många kunder och tycker att det här är en bra lösning, säger Sörlin.
Det är också möjligt att använda SwedBeer för distribution mot Systembolaget. Där erbjuds små bryggerier en lösning som ger distribution till landets olika Systembolag flera dagar i veckan.
SwedBeer är en ren distributionstjänst och varje bryggeri är fortfarande ansvarigt för sin försäljning. Alla anslutna bryggerier skickar sin öl till ett lager i Jordbro utanför Stockholm, och därfrån fraktas sedan ölen ut till respektive kund.
– Intresset har varit stort och tjänsten är öppen för alla. Jag tror att det här kommer att växa. Vi runt Göteborg har dessutom delat på en lastbil när det varit dags för transport till Jordbro och det har också fungerat bra, berättar Sörlin.
Tjänsten ska också vara användbar för privatpersoner, som via sajten och Systembolaget ska kunna beställa öl.
– Vi vill att det här ska vara en lösning som underlättar för alla.