Systembolaget har nått sitt mål att tio procent av försäljningen ska vara ekologisk. Men vinet har kommit betydligt längre än ölet.
Runt 20 procent av allt vin som säljs på Systembolaget är ekologiskt i dag. När det gäller öl och cider ökar den ekologiska försäljningen, och når 5,8 procent.
– Vi har gjort en stor satsning på ekologiskt, men det är också för att möta kundernas efterfrågan. Fler och fler vill ha ekologiskt, säger Systembolagets kategorichef Märta Kuylenstierna.
Under de senaste åren har öldelen på Systembolaget ändå ökat snabbt. När den ekologiska satsningen inleddes var bara 1,5 procent av ölförsäljningen ekologisk.
Även hos bryggerierna märks det en skillnad, då fler och fler väljer att ställa om sin produktion till ekologisk öl. Men än så länge har det inte utvecklats alls i samma takt som vinsidan.
Totalt har man nu i alla fall nått målet på att ha mer än tio procent av försäljningen ekologisk.
– Vi har inte satt upp något nytt mål men ser gärna att det ökar, säger Kuylenstierna.
I den lanseringsplan som Systembolaget lagt för våren 2018 finns tre olika offerter på ekologisk öl. Givetvis är det så att offerterna påverkar den ekologiska försäljningen ganska mycket.