Systembolaget är populärt bland beslutsfattare i Sverige. För elfte året på raken toppar monopolet listan med beslutsfattarnas favoriter.
Även om det hörs kritiska röster om Systembolaget från många beslutsfattare i bryggeribranschen så har man än gång blivit utsedd till favorit när företaget Evimetrix gjort sin undersökning.
Drygt 600 beslutsfattare har uttalat sig om sina relationer och attityder till 28 företag som är verksamma inom servicebranschen.
Undersökningen genomfördes under november månad, med slumpmässigt utvalda beslutsfattare i företag med mer än 50 anställda.
– För att bli framgångsrik i servicebranschen behöver man fokusera på varumärke/image, pålitlighet och service i första hand och tillgänglighet och prisvärda tjänster i andra, säger Peter Wissing som ansvarar för mätningen på Evimetrix.
På andra plats kom Bilprovningen och på tredje plats placerade sig Svenska Spel.
Även vad gäller varumärke/image tar Systembolaget som första platsen, men här följs de av ATG och Svenska Spel. För pålitlighet är ordningen samma som totalt vad gäller service det också Systembolaget som kommer etta, men här följs de av Sabis Restauranger och Opus bilprovning.
Förutom ATG, Bilprovningen, Opus Bilprovning, Sabis Restauranger, Svenska Spel, och Systembolaget har Arbetsförmedlingen, Avarn Security, Besikta Bilprovning, Bolagsverket, Business Sweden, Compass Group, Coor, CSN, Falk (f.d. Previa), Folktandvården, Försäkringskassan, ISS, Konkurrensverket, Loomis, Nokas, Praktikertjänst, Samhall, Securitas, Skatteverket, Sodexo, Transportstyrelsen och Tullverket ingått i servicebranschen.