Systembolagets lokala och småskaliga sortiment ska bli bättre. Det lovar VD Magdalena Gerger i en debattartikel.
Det är i Expressen som Magdalena Gerger, VD på Systembolaget, svarar på en tidigare debattartikel och berättar om ett pågående utvecklingsarbete.
– Vårt lokala och småskaliga sortiment har nu funnits i drygt fem år och vi håller på med ett utvecklingsarbete för att det ska bli ännu bättre. Där kundens efterfrågan förstås är i fokus, men arbetet sker i nära dialog med våra producenter för att få ett bättre erbjudande för alla Sveriges kunder, skriver Gerger.
Samtidigt konstaterar hon att Systembolaget inte kan fokusera för mycket på produkter från en speciell grupp av leverantörer. Det finns också krav från EU för att Sverige ska få ha sitt undantag med ett alkoholmonopol.
– Systembolagets sortiment utgår från kundefterfrågan och erbjuder ett brett, aktuellt och högkvalitativt sortiment från hela världen. Vi finns till för alla kunder, oavsett smak och plånbok. Systembolaget ska agera icke-diskriminerande. Det betyder att vi är märkesneutrala och behandlar alla artiklar i samma sortiment på samma sätt, skriver Gerger.
Gerger pekar också på att antalet lokala produkter har ökat en hel del under de senaste åren, och allt talar nu alltså för att den utvecklingen ska fortsätta. Inte minst med tanke på det arbete som pågår för att göra det lokala sortimentet bättre.
– För drygt fem år sedan infördes vårt sortiment för hantverksmässiga, småskaliga och lokala produkter. Då fanns det drygt 400 produkter och 131 producenter. I dag finns 2 200 produkter och drygt 370 producenter som ingår i vårt lokala och småskaliga sortiment. Var femte öl i vårt fasta sortiment är från ett svenskt hantverksbryggeri.